02 Şubat 2008

Birinci nesildeki CVT sorunu

Londra'dan bir Jazz sahibinin bir İngiliz otomobil dergisine yolladığı mektup ve karşılığında aldığı cevap:

SORU: Otomatik Jazz'ımı sadece 13.000 mil (20.800 km) kullanmıştım ki CVT şanzımanının değişmesi gerektiği ortaya çıktı. Fiyatının 6000 paund olduğunu öğrenmemle durum daha da kötü bir hal aldı (Jazz'ın oradaki ikinci el değeri zaten 6000-7000 paund olmalı - BP). Bu problemi yaşayan başka Jazz sahiplerini de duymuştum. Honda'ya bunun bir imalat hatasından kaynaklanmış olması gerektiğini ve masrafı karşılamalarını istediğimi yazdım. Karşılığında CVT şanzımandaki sorunun farkında olduklarını, fakat otomobilim garantiden çıktığı için yapabilecekleri bir şey olmadığı cevabını aldım. Honda'nın fikrini değiştirmesi için ne yapabilirim?

CEVAP: Jazz'ınızın yaşını belirtmemişsiniz. Kısa mesafelerde ve hep soğukken kullanılan araçlar uzun yol yapanlara göre çok daha ağır hasar görür çünkü uzun süreli kullanılan araçlara göre çok daha ağır koşullarda çalışır.  Direksiyon, fren ve şanzıman da süratle zarar görür. Honda, bu tip kullanımda CVT şanzıman yağının iki yılda bir değiştirilmesini tavsiye ediyor. Ama buna rağmen çok az ya da kısa mesafelerde kullanmanız durumunda CVT şanzımanın bantları (kayışları) kendi kendine tahrip olabiliyor. CVT'lerin diğer bir sorunu da elektromanyetik debriyaj arızası, ama bu diğerine göre çok daha ender görülmekte.

YORUM: Altın değerinde bir soru ve cevabı, iki şeyi kesin olarak öğrenmemizi sağlıyor:
1- Jazz'ın dünyanın resmen en az sorunlu otomobili olması, sorunsuz bir otomobil olduğu anlamına gelmiyor. Bundan bir sene kadar önce yabancı bir otomobil dergisinin 100.000 km testindeki Jazz da CVT sorunu göstermişti. Belli ki bu gelecekte Jazz alacaklar açısından büyük bir şanstı, çünkü Honda'nın yeni kasayla ilgili açıkladığı değişikliklerin başında "CVT sorunlarının artık giderildiği" bilgisi vardı. Neredeyse arabanın değeri kadar masraf çıkarabilecek bir parça, garanti süresinin bitişinden sonra korkulu rüyalar görmemize neden olabilir. Otomatik vitese hala ısınamamın da iki üç sebebinden biri bu tür sorunların varlığı. Nadir görülüyor olabilir ama sonuçta Honda'nın "Evet, farkındayız" dediği bir sorun. Düz vitesli otomobilim 3 yaşını dolduralı iki ay kadar oluyor. İyi ki CVT almamışım, şu anda "Ya çıkarsa?" diye soğuk terler döküyor olurdum. CVT'nin performans, verimlilik ve konfor açısından diğer otomatiklere göre tartışılmaz üstünlükleri olduğu doğru ama bozulursa tamir ettirebilmek için arabayı satmanız mı gerekecek? Kalsın, ben düze devam ediyorum. Hele Jazz'ın düzünün 2006'da ABD'de satılan bütün düz vitesliler arasında en iyi şanzımanlı otomobil seçildiğini ve CVT'nin kendi alanında herhangi bir ödül almadığını da biliyorken...
 
İkinci nesil Jazz almayı düşünenler: Yeni kasada CVT sorunlarının gerçekten giderilmiş olduğu kesin olarak ortaya çıksın, ondan sonra CVT Jazz alın. Ya da benim gibi başarısını çoktan kanıtlamış düz versiyonu alın ve bu otomobilin 83 beygirle bile son derece tatmin edici bulduğum performansının tadının 100 beygirle neye benzeyeceğini görün :) En sıkışık trafikte bile 6,5 - 7,5 litre düzeyinde kalan tüketim de "bonus"u.

2- Düşük kilometreli arabalar ikinci elde daha değerli olabilir ama yaşına göre kilometresi az olan arabalardan korkmamız gerekiyor. Yılda ortalama 15-20 bin km kullanılan ve zamanında bakıma sokulan bir otomobilin çok daha sağlıklı olduğunu çeşitli kereler okumuştum. Sanırım arabalarını az kullanmak zorunda kalanlar periyodik bakımlara daha fazla özen göstermeli. Benim gibi günde en az 50 ve yılda da 18-20.000 km yapan birisi arabasını 6 ayda bir bakıma sokuyor ve aslında bu tür arabalar çok "zinde" kalıyor. Bazı tanıdıklarım iki yılda 10.000 km bile yapmıyorlar; yani benimkinden çok daha eskimiş ve aşınmış parçalarla benden 3-4 kat uzun süre idare ediyorlar. Acaba az kullananlara 10.000 km'yi beklemeyip 6-7 ay sonunda bakıma sokmalarını tavsiye etsem doğru bir öneride bulunmuş olabilir miyim? Ben olsam kesinlikle öyle yapardım. Aksi halde doğabilecek masraflar, üşenilen bakımın masraflarını kat kat geçebilir. Az kullanıma bağlı bir CVT şanzıman sorunu İngiltere'deki şanssız Jazz sahibine 18.000 YTL civarında masraf çıkarmış. Bizde ne olurdu acaba, bir tahmini olan var mı?

NOT: Umarım kendisi bu yazdıklarımı okuyordur, otomatik vites konusunda ileri derecede bilgi sahibi olan Selim Tokgöz'ün farklı bakış açısına kesinlikle ihtiyacımız var. Kendisinin yorumlarını özellikle bekliyorum. Jazz'ın CVT sorunlarıyla ilgili bir yanlışım varsa düzeltecek ya da eksik yazdıysam tamamlayacak kişi odur.

35 yorum:

Adsız dedi ki...

sevgili barış,
inan ki bir kere cvt'nin keyfine,rahatlığına alıştıktan sonra manuel'in yanına bile gitmeyeceksin.
Bakım ile ilgili söylediklerine katılıyorum,ama ben bu şanzıman arızlarında kullanıcı hatası olduğuna inanıyorum.Zaten yeni alanlar 6 yıl garantide olduğu için sorun yok.

Fırat Bilge dedi ki...

Barış Bey,edindiğiniz bilgiler 3. senesini yeni doldurmuş bir Jazz (cvt) sahibi olarak beni gerçekten düşünmeye sevketti.Açıkçası korktum 6000-7000 paund ne demek.Cvt nin bozulması aracın pert olması gibi birşey.En iyisi yeni kasa 2008 düz lerden bir tane almak.Ama cvt ye alışmış ve diz bağlarında sorun olan birisi olarak benim için çok zor olacak...

ilhan Böke dedi ki...

Sevgili Barış, Bu güzel ve faydalı paylaşım için teşekkür ederim. Ben de az km yapanlardan biriyim 2006 model (2005 de almıştım) daha 20.000 Km de...:((

Adsız dedi ki...

Barış Bey,
2004 CVT ile tam 102,000 km deyim. Çok şükür CVT'den yana bir sorun olmadı. Evvelki gün değiştirmek için Honda'ya gittim. Takas için, anlaşmalı galerileri, kilometresi yüksek diye 17,000 YTL verdi. Oldu, iyi akşamlar deyip çıktım. Onlara sizin bu yazınızı göstermek lazım. Ben de aynı fikirdeyim. Uzun yolda kullanılmış (ki az zamanda çok kilometre ancak böyle yapılır) kilometresi yüksek bir arabayı, çok az kullanılmış bir arabaya tercih ederim. Size de, ayrıca, bu değerli paylaşımlarınız için teşekkür ederim.
Saygılarımla
Ahmet Aksoy

Selim TOKGOZ dedi ki...

Estağfurullah Barış Bey, otomatik vitesle ilgili bir çok gereksiz bilgi edindim ama elime tornavida alıp da otomobil tamir etmiş birisi değilim. :)
Honda hidrolik(geleneksel) şanzımanlarını kendisi tasarlayıp üreten bir şirket. Bu yönüyle hemen hemen dünyada tek. ABD, Avrupa ve Türkiye kaynaklrına göre de şanzımanları da oldukça başarılıdır. Türkiye'de kompakt sınıfta en çok satan otomatik araba Civic'tir. Yıllardır bu değişmedi. 6. nesil Civic, HRV, ve Jazz'da CVT de kullanıldı ama bu şanzımanlar Honda'nın kendi ürettiği şanzımanlar değildi. ABD'deki Jazz'da CVT yerine normal otomatik olmasının nedeni de orada dayanıklılığın tüketimden daha önemli olması. Avrupa'da(ve Türkiye'de) çok cüzi bir tüketim farkı için dayanıklılıktan taviz verilebiliyor. Ben üç kuruş fazla yaksın normal otomatik olsun diyenlerdenim. Yeni Jazz'da EuroCivic'teki ASM(robotik) şanzımanın kullanılacağını tahmin ettim ama sanırım öyle olmayacak.

Bu sorun Barış Bey'i her tür otomatikten iyice soğutmuşa benziyor ama, ortada elmalar, armutlar ve portakallar var. Bu üç çeşit şanzımanın farkını test sürüşleriyle hemen anlarsınız. Benim sitemde her üç çeşit için örnekler var, merak eden o otomobillerden birisini test edebilir. Başım ağrımasın diyorsanız haddim olmayarak(uzman değilim) babadan kalma otomatik şanzıman sistemi ve Honda(Toyota) kombinasyonunu öneriyorum. Yani bu da Civic sedan, CRV, Accord'a tekabül ediyor.

Barış Purut dedi ki...

- İsimsiz okurum: 6 yıl garanti, Honda Damla'dan aldığım bilgiye göre artık ne yazık ki geçerli değil, Honda Türkiye 2008'le beraber 3 yıl garantiye geri dönmüş. Ancek az kullanım ve bakıma özen göstermeme sonucunda doğan bir arızada kullanıcının da payı olduğu muhakkak, üretici kadar olmasa da...

- Fırat Bilge, bence karamsar olmayın; Honda Japonya, bu sorunun ikinci nesilde giderildiğini iddia ediyor. Sözüne güvendiğim az sayıda firmadan birisi olduğunu söyleyebilirim. Boşa konuşacaklarını zannetmem. Şüphecilikten zarar gelmez tabi. Ben de yeni kasaya geçeceksem önce dünya genelindeki ilk yorumları dinlemek niyetindeyim.

- İlhan Bey, siz de bence arabanızı 10.000'leri beklemeden ufak bakımlardan geçirin, faydasını göreceğinizi sanıyorum... Bir önceki otomobilimizi 10.000 km dinlemeden en ufak tedirginliğimde servise götürür, sık sık da yağ ve hava filtresi değiştirirdim. 140.000 km'de sattığımda alan kişinin gösterdiği usta bu araba en fazla 50.000'de gibi gözüküyor demişti... Bu elbette satarken ikinci el değerine yansımadı ama 6 sene boyunca hep ilk günkü gibi dinamikti, keyifliydi. Sonuçta tabii ki bir ercih meselesi. Ben ithal otomobilde çıkabilecek büyük arızalardan çok korkuyorum ve gereğinden fazla baım yaptırıyorum. Masrafı da geçtim, birkaç sene önce tek bir parça için 1-2 ay beklemek daha da ürkütücü geliyor.

- Ahmet Bey, "işleyen demir ışıldar" boş bir söz değilmiş! Bence sizinle "kilometreleri devirmekten korkmayanlar kulübü" gibi bir şey açmamız lazım... Arabaları da kendi aramızda takas ederiz artık :)

- Selim Bey, özenli yorumunuz ve bilgiler için çok teşekkürler. Aslında otomatik vitese karşı önyargılı olmamaya çalışıyorum. Elbette yeterince denemeyle bir gün bana da hitap edecek bir türünü bulurum. Birçok koşulda düzün keyfini bnzersiz bulsam da İstanbul trafiği artık akıl almaz bir hal aldı, birkaç sene sonra hala düzde ısrar edebileceğimden şüpheliyim.Yalnız benim için başlıca dezavantaj fazla yakması değil, ğerformanstaki düşüklüğü. Düzden daha başarılı otomatikler de var ama erişebileceğimiz fiyatlarda değiller pek. Ama otomotivin güzelliği de bu zaten, 15 yıl öncenin mercedes s500 donanımı şimdinin küçük otomobillerinde, bu teknolojilerin geliştiğini ve ucuzladığını göreceğiz diye tahmin ediyorum... Toyota ve Honda'nın klasik otomatiklerinin çok övgü topladığının farkındayım, geçenlerde yeni Corolla Sedan kullanan bir tanıdığım "Otomobillerin son yıllarda bu kadar geliştiğini bilmiyordum" dedi. Neden diye sordum, "Bu araba birkaç sene öncesinin üst düzey BMW ve Mercedes'lerinden çok daha kaliteli, otomatik vitesi de harikaymış" dedi. Sedan meraklısı değilim ama ileride dikkate alınacak alternatifler listesine koydum çoktan...

sofokles2000 dedi ki...

http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=245708

Barış bey yukarıdaki habere göre 6 yıl garanti uygulaması 2008'de de devam edecek... Tabii ki ben haberin yalancısıyım.

sofokles2000 dedi ki...

Barış bey,

Bir yorum daha yazmak isterim:
Zaten kullanım kitapçığında 10.000 ya da 6 ay yazıyor, hangisi önce dolarsa.. Ayrıca yine kullanım kitapçığına göre kısa mesafede kullanım, ağır kullanım koşullarından biri olarak gösteriliyor. Ağır kullanımda cvt yağı, hava filtresi gibi elemanlar daha kısa bakım aralıklarında değiştiriliyor. Bu da ayrıntılı olarak kitapçıkta anlatılıyor. Barış bey sizin bunları zaten bildiğinizi biliyorum, tüm okuyuculara kullanım kitapçığını dikkatlice okumalarını öneririm...

Okay

Barış Purut dedi ki...

- Okay Bey, otomobil bayilerinin çeşitli konularda çok yanlış bilgiler verdiğine daha önce de şahit olduğumdan gönderdiğiniz haberi ciddiye almaya niyetliyim. 6 sene garantinin devam etmesi elbette çok güzel olur.

Periyodik bakımda "10.000 km ya da 6 ay" konusunu biliyorum ama önemli olan otomobil sahiplerinin buna pek uymuyor olması. Tanıdıklarımın bir kısmı da arabalarını asla bakıma götürmeyip ciddi bir arıza çıkana kadar kullanmaya devam ediyor! Kullanıcı arabasını götürmedikten sonra servis de kimsenin peşinde koşacak değil zaten... İkinci el alanlar otomobilin servis geçmişini araştırmayı denemeli aslında.

Selim TOKGOZ dedi ki...

Barış Bey günel Corolla'da da robotik(MMT) şanzıman kullanıldığını hatırlatayım, yanılgıya düşmeyin.

Tulga dedi ki...

Merhaba Barış bey
sitenizi düzenli olarak takip eden ve 1 yıldır 2007 model CVT Jazz kullanan biri olarak eski nesil CVT'nin yazmış olduğunuz probleminden oldukça korktum.Bir arkadaşım 2005 model CVT ile 153.000 km kullandı ve halen herhangi bir sorunu olmadığını biliyorum. Ben CVT'de şanzıman sorunu yaşayanların kullanım hatası nedeniyle bu sorunla karşılaştıklarını düşünüyorum.

Barış Purut dedi ki...

Tulga Bey, bu aslında çok ender görülen bir arıza. CVT kullanıcılarının endişelenmeleri doğal çünkü arıza az görülse de birine denk geldiğinde ateş düştüğü yeri yakacaktır. Dediğiniz gibi kullanım hatasının payı vardır diye düşünüyorum, İngiltere'deki şanssız Jazz sahibinin yaptığı gibi arabayı çok az kullanmanın da CVT kayışına zarar verebilme olasılığı var. Arada bir güvenilir bir serviste özenli kontrollerden geçirmekten zarar gelmeyecektir sanırım...

Volkan dedi ki...

Merhaba Barış bey,
ben de 2,5 senedir cvt kullanıyorum. Herhangi bir problem yaşamadım. Ancak rahatlığını ve keyfini her dakika yaşıyorum. Ben de başta vites konusunda düz tercih ediyordum. Bir şekilde cvt aldım. Şimdi iyi ki almışım diyorum. Özellikle yokuş bir yerde trafikte kalınca :)

Muhammet Raşit Coşgun dedi ki...

Teşekkürler paylaşımlarınız için. otopark çizgisi olarak iyi çalışmalar dilerim.

konya düğün salonu dedi ki...

yazınızı çok beğendik iyi çaşılışmalar dileriz
konya düğün salonu

Sakaryadan54 dedi ki...

2005 honda jazz otomatik araç vitesde durduğum zaman kendi kendine devir yükseltip alçaltıyor.ve araç sarsıntı oluyor.trafik ışıklarında beklerken daha çok oluyor.gierken herhangi bir sıkıntı yok.bilgisi olan varsa yardımcı olursanız sevinirim.

Yavuz Dündar dedi ki...

Bendede 2005 jazz otomatik var.Aynı sorun bende de var. Lpg de yapıyor ama. Benzinde herhangi bir sorun yok. Araç lpg deyken hava alıyormuş. Lpg ile ilgili bir durum. Benimki düzelince yazarım burada. Daha götür medim lpg cine.

Yavuz Dündar dedi ki...

Benim araç soğukta çok sarsıntılı ve gürültü lü çalışıyor. Direksiyon titreyip ses bile yapıyor. Ancak motor ısınınca düzeliyor. Siz dede böyle sorun varmı.

Yavuz Dündar dedi ki...

Bendede 2005 jazz otomatik var.Aynı sorun bende de var. Lpg de yapıyor ama. Benzinde herhangi bir sorun yok. Araç lpg deyken hava alıyormuş. Lpg ile ilgili bir durum. Benimki düzelince yazarım burada. Daha götür medim lpg cine.

Burak Ciklaatli dedi ki...

Devirde yükselip düşme benim 2006 city dede var bu sorunu bir yıldır çözemedim daha öncesinde sadece lpg de oluyordu şimdi lpg dede benzindede oluyor. Sorunu çözen olursa çok sevineceğim. Bu sorun anında vitesdende atıyor araç

Burak Ciklaatli dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Bumin Onder dedi ki...

2012 cvt 60-70 bin km civarlarında jazz alma arefesindeyim. Eşim ilk kez bu araçla trafiğe çıkacak. Malum kadınlar otomatik dışındaki araçlarda zorlanıyor. Genelde cvt diğer yarı otomatiklerden daha sorunsuz diye cvt almaya karar verdik ama acaba yanlış mı yapacağız.

Yavuz Dündar dedi ki...

Benzinli alırsan sıkıntı yaşamazsın. Araç lpg ile uyumlu değil.

Bumin Onder dedi ki...

1.4 fun düşünüyorum. Benim merak ettiğim yukarıda belirtilen şanzıman sorunlarının 2012 model cvtlerde de olup olmadığı. Takas + krediyle alacağım malum fiyatlar ateş pahası okadar para verip bir de şanzıman sorunu yaşamak istemem açıkçası. :( teşekkürler

Yavuz Dündar dedi ki...

Aracı alırken iyice baktır. Tüm viteslerde titreme yapıp yapmadığını kontrol ettir.bu araçlar hassas olduğu için bakımları çok önemli. Şanzıman yağının zamanında değişmiş olması,subap ayarlarının tam ve düzgün yapılması gerekiyor. Servis bile subap ayarını tam yapamıyor.ben dışardan iyi bir ustaya yaptırdım. Bende 2005 jazz var.bakımlarını iyi bir ustaya yaptırdım. Şu an sıkıntı yok.sen 2012 düşük km alacağın için çok sıkıntı olmaz. Otomatik şanzımanda en iyisi yine hondadır. Diğer marka ve modeller daha sıkıntılı.

Bumin Onder dedi ki...

Honda servisten alacağım aracı hatta bugün gidebilirsem bakmaya gideceği anlaşırsak sanırım bugün bitiririz işi.

Yavuz Dündar dedi ki...

Hayırlı olur inşallah. Servislere pek güvenme onların expertiz leri güvenilir olmayabilir. Mutlaka dışardan bir ustaya göster veya dışarda expertiz yaptır. Allah kazasız belasız kullanmayı nasip etsin.

Bumin Onder dedi ki...

Teşekkürler servis garanti verir diye düşünüyorum ama açıkçası tam bilgim yok. Ayrıca istanbul anadolu yakası kadıköy tarafı önerebileceğiniz bir usta varmı göstermek için.

Yavuz Dündar dedi ki...

Ben ankaradayım. İstanbul da ikilerhonda servisi var. Oraya gösterebilirsiniz. Forum sayfalarında çok övgü alan bir servis.

Bumin Onder dedi ki...

Teşekkür götürebilirsem mutlaka gösteririm ya da servise güvenip garanti de alabilirsem ve anlaşabilirsek o şekilde bitireceğim sanırım.

Bumin Onder dedi ki...

Arabayı gördük ekspertiz de yaptırdık söylediklerinin haricinde birşey yok. Tabii elektronik araç ve otomatik şanzıman şans işi. İlginiz için teşekkürler. Adını koyduk yarın soyadını netleştireceğiz işallah :)

Yavuz Dündar dedi ki...

Hayırlı olsun. İnşallah sıkıntı sız kullanırsınız.

Bumin Onder dedi ki...

Çok teşekkürler amin.

Bumin Onder dedi ki...

Aracı dün aldım alışma arefesindeyim. Yakışı fazla gibi geldi ama henüz 20 küsur km oldu. Şu a ve b mesafe zımbırtısını da bşr çözeyim göreceğim.


Bu araçla ilgili öneri ve tavsiyeleriniz olursa beklerim. Şunu şöyle yap filancanın ayarı şuradan gibi gerekebilecek şeyler veya gizli özellikler için (tabi varsa) :)

Bumin Onder dedi ki...

2. haftaya giriyorum cvt jazz ile. Aracı aldığımdan beri 9.6/100km - 10.0/100km den aşağı göstermedi bilgisayar.

Ayrıca frene bastığımda anlık tüketim çubuk ekranında full 20lere dayanan bir oran gösteriyor şaka gibi. Ya araç bilgi sisteminde bir sorun var yada jazz bayağı bi çok benzin yakıyor. işim zor gibi. Yakıt konusunda büyük hayal kırıklığı yaşıyorum. Çünki almadan önce özellikle sorunsuz otomatik ve az yakan araç olarak çoğu forumda yazılar okumuştum. Ya şaşkınım :(