Birinci nesil Jazz'ın çok az rakibi vardı ve bunlar sadece dış görünüşte MPV'yken özlerinde herhangi bir iç hacim ya da işlev artısı olmayan şişirilmiş süperminilerdi. Örneğin (bence dünyanın en anlamsız otomobillerinden biri olan) Ford Fusion veya Fiat Idea gibi. Mercedes A serisi abartılı fiyatı nedeniyle bu sınıfın üyesi olsa da rakip sayılamazdı. Dolayısıyla birinci nesil, özellikle hiçbir benzerinin olmadığı bir sınıfta çok hızlı yükselerek 2 milyondan fazla sattı.
Ancak ikinci nesil Jazz, son derece iddialı süpermini MPV'lerle dolu bir piyasada çıktı. Hala fiyat/performans ve boy/hacim oranında lider olabilir ama rakipleri artık çok güçlü. Kia Venga, Jazz'dan pahalıya satılsa da Jazz'ın konumunu sarsacaktır çünkü dizel motor seçeneği sunuyor. Citroen C3 Picasso'ya otomatik vites seçeneği eklenirse (son baktığımda Fransa'da otomatiği çıkmamıştı) o da satışta Jazz'ı geçecektir. Opel'in yeni Meriva'sı başta pahalıya gelecektir ama büyük ihtimalle çok tutlmayınca mantıklı fiyatlara düşecektir. Ayrıca Nissan Note'u da unutmamalı, bizde çok tutulmamış olsa da aslında bu sınıfta çok iyi bir seçenek.
Bu listeyi daha çok uzatabilirim ama gerek yok. Önemli olan şu:
Süpermini MPV sınıfı çok genç olmasına rağmen çok hızlı gelişiyor ve daha da geliştiğini, bu sınıfın zamanla kompakt ve süperminilere baskın çıkmaya başladığını göreceğiz. Çünkü şehirde yaşayan gençlerin, genç çiftlerin ve en fazla iki çocuklu ailelerin bir otomobilden bekleyecekleri her şeyi tüketiminden giderine her açıdan son derece uygun fiyatlara sunuyor.
Ve sonunda bu kadar firmanın yaklaşık 7-8 yıldır geliştirip canlandırdığı süpermini MPV sınıfında Jazz'a en ciddi rakip geliyor. Ford, B-Max'i Cenevre'de duyurdu. Jazz'ınkine rakip bir koltuk düzenlemesiyle geleceği söyleniyor. Jazz'dan daha fazla motor seçeneğiyle geleceğinden de emin olabiliriz. Ford'un alışık olduğumuz küçük hacimli benzinli ve dizel motorlarına ek olarak Fiesta'da ve Focus'ta kullanılacağı söylenen yeni üç silindirli turbo 1.0 ecoboost'ları da B-Max'te görebiliriz. B-Max'in fiyatı şimdiki Fiesta'yla Focus arasında olursa Jazz (ve benzerleri) için hayat çok zorlaşacak demektir. Donanımı konusunda herhangi bir bilgi yok. Ama bir Jazz kadar dolu olması için fiyatının Jazz'dan çok daha yüksek olması gerekebilir. Yeni Fiesta ya da Polo'da durum öyle.
Büyük markalar kapışadursun, keyfini bizler çıkaracağız. Bir on sene önce hayal bile edemeyeceğimiz segmentler ve bu segmentlerin içinde de bolca seçenek var. 90'larda birkaç üreticinin klişe modellerinin peşinde tıkanan sektör artık sadece tüketicinin ihtiyacını gerçekten karşılayan modeller üretmekle kalmıyor, yeni "ihtiyaçlar" da tanımlıyor. Sektöre son yıllarda çok sert darbeler indiren küresel krizlere rağmen otomotivin gelmiş geçmiş en renkli dönemlerinden birinden geçtiğine inanıyorum.
Her şerde bir hayır vardır denir ya, ölümün soğuk nefesini ensesinde hissetmek Ford'u ciddi anlamda silkeledi ve kendine getirdi herhalde.
12 Ağustos 2010
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
2 yorum:
Resimlerinden görebildiğim kadarıyla tek kapılı Fiesta gibi duruyor. Jazz'a rakip olabileceğine çok ihtimal vermiyorum.
Güral Bey galiba diğer fotoğraflarla karıştırdınız, o galeride sadece en üstteki iki fotoğraf B-Max'e ait:
http://photos.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_774/car_photo_387265_25.jpg
http://photos.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_774/car_photo_387268_25.jpg
Gerisiyse fuarın diğer yenilikleri, o iki kapılı Fiesta gibi duranlar zaten iki kapılı Fiesta.
Ford'un süpermini ve kompakt sınıfta çıkardığı modeller yıllardır o sınıfın lideri olmaya oynar. Nasıl bir otomobil olursa olsun Jazz'dan kat kat fazla satar.
Yorum Gönder