16 Aralık 2008

Yabancı bir yorum

"Honda Jazz 2009 Full Test" başlıklı Honest John Jazz testini, videosu ve sitedeki yazının çevirisiyle aşağıda inceleyebilirsiniz. Otomobilleri en acımasızca eleştiren siteden bu kadar olumlu bir yorum okumak gerçekten hoşuma gitti. Aynı kişinin performansla ilgili daha detaylı başka bir yazısı da var, daha sonra eklerim:


Yukarıdaki filmin bitiş cümlesi: "Küçük otomobillerde bundan iyisi yok"

"İnsanları Jazz almaya ikna etmem gerekmiyor. Arabayı zaten onları ikna etmekte kullanacağım nedenlerden ötürü seviyorlar. 

Yani bu bir Fiat 500 ya da Mini'deki gibi sadece dış görünüşe dayalı duygusal bir seçim değil. Konu bütün sundukları: İstediğiniz her şeyi yapacak, sizi asla yarı yolda bırakmayacak, giderleri düşük bir araba.

Yeni Jazz, insanların eski Jazz'da sevdiği her şeyi alıyor ve birkaç adım ileri götürüyor.

Daha esnek bir iç mekan. Daha iyi performans. Daha düşük tüketim.
Yol tutuşu ve sürüşü de daha iyi; bunlar, diğer bütün özellikleri çok iyi olan eski kasanın sahiplerinin hoş gördükleri zayıflıklardı.

Fiyat baz model 1.2S için 9990£'dan başlıyor. 83 beygirlik DSI yerine 90 beygirlik canlı bir motoru var. Emisyonu 120 g/km'nin altında ve bu da senede 30£ vergi demek. Bu modele klima ve alaşım jant eklemek isterseniz fazladan 1000£ ödüyorsunuz. Ama 1.2 otobanda yeterince güçlü değil. Bu yüzden iyisi mi fazladan 500£ verip senede 60£ vergi ödeyerek fazladan bir sürü özellikle gelen 100 beygirlik 1.4ES modelini alın.

Sırada, CVT'li Jazz sahiplerini endişelendiren 12,290£'luk 1.4ES I-Shift var.

Ne mutlu ki endişelenmeye hiç gerek yok. Vitesin elektronik sistemleri tork tepkisi yüzünden şanzımana zarar verebilecek sert geçişleri engellese de bu sessizce oluyor, hassas sürücüler bile farkına varmayacaktır. Eski CVT gibi "bas ve git" tarzında değil ama bu tür sistemlerin bazılarının neden olduğu kesinti ve sarsıntılara neden olmuyor. Ayrıca CO2 emisyonu gayet düşük; 120 g/km ile yılda 30£ vergisi var.

İsterseniz sürüş konforundan biraz ödün vererek yol tutuşu daha keskinleştiren 16" jantlı EX modeline de geçebilirsiniz. Bu modelin panoramik cam tavanının yuvası, arka koltuklarda baş mesafesini 5 cm azaltıyor. Ama bu ve bütün diğer ekstra özelliklerine rağmen bu modele fazladan 1300£ ödemek istemez ve 12,290'a son derece mantıklı bir seçenek olan ES I-Shift'e razı olurdum.

Direksiyonun kaster açısının değiştirilmesi sayesinde bütün yeni Jazz'ların sürüşü eski kasanınkinden çok daha olumlu, hafif direksiyonuyla da keyifli ve kolay. Geniş kelebek camları sayesinde ön görüş açısı çok geniş. Arka görüş de devasa, adeta battal boy yan aynalar sayesinde mükemmel. Konsol bir sürü eşyanızı koyabileceğiniz şekilde güzelce tasarlanmış. Fan ve klima için pratik, döndürülebilir büyük düğmeler var (Manuel klimalı model kastediliyor - BP)

Ama Bluetooth desteği yok. Yani gerekirse Parrot gibi üçüncü parti bir çözüme gideceksiniz. Satnav opsiyonu (Navigasyon ekranı) pahalı bir konsol üstü ekran ya da daha mantıklı fiyatlı, gösterge paneli üstüne iliştirilmiş şekilde sunuluyor. EX modelinde iPod soketi de var.

Ortalık bardaklıktan geçilmiyor. Kabinin içinde tam 10 adet bardaklık bulunuyor. Arabanın her yerinde saklama gözleri var, sol arka koltuğun altı da buna dahil.

ES modelindeki çifte gözlü bagaj (bizdekilerde bulunmayan bir özellik - BP) sürüyle iş beceriyor. Bunların arasında şişeler için file ve farklı türde alışverişlerinizi ayırmak için dört ayrı şekilde konumlandırılabilen çift katlamalı zemin var. Toplam bagaj hacmi koltuklar dik konumdayken 366 litre (doğrusu 399 olacak elbette, eskisi zaten 382'ydi - BP). Bu da bazı MPV'lerden daha büyük. Yedek lastik yok, onun yerine küçük delikler için lastik tamir kiti var. Yine de bir tür stepne opsiyonu sunulmuş olabilir (Bizde olduğu gibi - BP). Çift gözlü bagajın bulunmadığı baz versiyonlarda yedek lastik sabitleme vidası bile var.

Arabanın içinde aynı "sihirli" koltuk sistemi var, ama eskisinden daha iyi çalışıyor. Ön koltukları ileri itmeye gerek kalmadan tek bir harekette katlanıyor. Yukarı katlanan koltuk minderleriyle arabanın ortasına bir tekerlekli sandalyenin sığabileceği genişlikte alan açılıyor.

Yeni Jazz, dışarıdan da görebildiğiniz gibi gerçekten güzel bir otomobil. Önceki modeli bir anda eski ve kutu gibi gösteriyor. Belki de en iyi rengi olan metalik mavisini görmek için buraya bakabilirsiniz. 

Sürüş ve yol tutuşu yeni Fiesta, Mazda 2 ve Seat Ibiza kadar eğlenceli değil ama sınıfındaki bütün diğer modellerle eşit kalitede. Direksiyonu çok acil çevirmeniz gerektiğinde birazcık fazla dönmesi gerekiyor ama zaten Jazz'ı bunun için almazsınız.

(...) Yeni Fiesta gibi arabalarla karşılaştırırsak yeni Jazz'ın fiyatları beklediğim kadar yüksek çıkmadı. Fiyatlarında indirim beklenmediğinden ikinci el değerleri de yüksek kalacaktır.

Birçok eski Jazz sahibi bu arabadan çok memnun kalacak. Sanırım Jazz'ın yapabildiklerini yapamayan birçok başka küçük arabanın sahibi de böyle düşünecek."

Motor ve şanzıman:
1.2 1,198cc SOHC I-VTEC benzinli, sadece düz: 90PS @ 6,000rpm / 114 Nm tork @ 4,900 rpm
1.4 1,339cc SOHC benzinli düz veya I-SHIFT: 100PS @ 6,000rpm / 128 Nm tork @ 4,800 rpm
5 vitesli düz: 5. viteste 1000 devirde 31.7 km/s
6 vitesli I-Shift: 6. viteste 1000 devirde 40 km/s


Boyutlar:
Uzunluk: 3,900mm (12’ 10”)
Genişlik: 1,695mm (5’ 7”) + aynalar
Yükseklik: 1,525mm (5’ 0”)
Bagaj hacmi
Arka koltuklar açıkken: 399 litre; 
Minderler yukarıdayken: 883 litre
Arka koltuklar yere gömülüyken: 1396 litre (bu değerde hata olabilir, güncelleyeceğim)
Maksimum bagaj uzunluğu:
(ön yolcu koltuğu dik) 1,720mm
(ön yolcu koltuğu yatık) 2,400mm
Maksimum yük yüksekliği: 1,280mm
Maksimum toplam yük ağırlığı: 1520 kg
Sürücüsüz ağırlık: 975 – 983kg.
Sürücülü ağırlık: 1086 – 1128kg. (111 ya da 143 kilodan daha ağır sürücü kullanmasın mı deniyor yani? - BP :)
Frenli römork çekme kapasitesi: 1,000 kg (bütün modellerde)
Yakıt deposu: 42 litre
Dönüş çapı: 9.8 metre
Direksiyon turu, kilitten kilide: 3.29
Drive by (sanırım dışarıdan ölçülen anlamına geliyor) sürüş gürültüsü: 66Db


Performans ve tüketim:
1.2, 5 vitesli düz: 0-96 12.2 sn, maksimum hız 176 km/s; tüketim: 5,1 lt / 100 km; CO2 emisyonu: 120g/km; Emisyon kategorisi: EU IV.

1.4, 5 vitesli düz: 0-96 11.2 saniye; maksimum hız 182 km/s; tüketim: 5,3 lt / 100 km; CO2 emisyonu: 124g/km; Emisyon kategorisi: EU IV.

1.4, 6 vitesli i-SHIFT: 0-96 13.2 sn; maksimum hız 180 km/s; tüketim: 5,2 lt/100 km; CO2 emisyonu: 120g/km; Emisyon kategorisi: EU IV.

İngiltere fiyatları (Sterlin bu yazının çevirildiği tarihte 2,4 YTL):
Honda Jazz 1.2 S £9,990
Honda Jazz 1.4 SE a/c £10,990
Honda Jazz 1.4 ES a/c manual £11,490 (Joy+ düz)
Honda Jazz 1.4 ES I-SHIFT 12,290£ (Joy+ otomatik)
Honda Jazz 1.4 EX 12,790£ (Fun+ düz)
Honda Jazz 1.4 EX I-SHIFT 13,590£ (Fun+ otomatik)

Metalik boya opsiyonu 380£

(Bizim aldığımız düz Fun+ modelinin metalik boyalı fiyatı İngiltere'de 31.600'e geliyor, burada 32.750. Yeni Jazz Swindon/İngiltere'de de üretiliyor ancak Honda'nın fabrikayı küresel kriz nedeniyle iki aylığına kapattığını da bildirmeliyim)

İngiltere donanımları:

(Buradan sonrasını affınıza sığınarak ve anlaşılacağını umarak İngilizce bırakıyorum, ne yazık ki çeviriye vaktim kalmadı):

15” steel wheels with 175/65 R15 tyres
Digital Clock (built into audio system) 
Digital odometer (A / B trip) 
Audible headlight on reminder 
Internally adjustable headlight height 
Tachometer (rev counter) 
External temperature gauge 
Adjustable dashboard illumination 
Low fuel warning light 
Dual front (SRS) airbags 
Dual side (SRS) airbags 
Side curtain airbags 
Passenger airbag cut off switch 
Active headrests 
Anti lock Braking System (ABS) 
Electronic Brakeforce Distribution (EBD) 
Emergency Brake Assist 
High-level rear brake light 
Side impact protection beams 
Front seat belt pre tensioners 
Height adjustable front seat belts 
5 x 3 point seat belts 
ISOFIX 
Front disc brakes 
Rear disc brakes 
Rolling code ECU engine immobiliser 
Honda Superlocks (deadlocks) 
Externally visible VIN 
Remote keyless entry 
Integrated audio 
Glove Box 
Body coloured bumpers 
Electric heated and adjustable mirrors 
Rear foglight 
Front intermittent wiper 
Tilt adjustable steering wheel 
Power assisted steering 
Map light 
Cargo luggage floor hook 
Power Output Socket 
Dust and Pollen filter 
Driver vanity mirror 
Front electric windows 
Driver’s seat height adjustment 
Rear centre headrest and 3 point seatbelt 
Magic seat flexibility system 
Fabric upholstery 
Stereo CD tuner with MP3 compatibility 
Auxiliary socket (MP3 connection) 
Front speakers 
Speed adjusting audio volume 

1.2 SE:

15” alloy wheels with 175/65 R15 tyres
Locking wheelnuts
Manual air conditioning

1.4 ES:

15” alloy wheels with 175/65 R15 tyres
Paddle shift gear selector (i SHIFT)
Steering wheel audio controls
Vehicle Stability Assist (VSA)
Hill Start Assist (i SHIFT)
Body coloured door mirrors 
Body coloured door handles
Electric retractable mirrors with indicators
Tilt and telescopic steering wheel adjustment
Flexible two-tier boot
Passenger vanity mirror
Refrigerated glove box
Rear electric windows
Passenger seatback pocket
Rear speakers

1.4EX:

16” alloy wheels with 185/55 SR16 tyres
Cruise control
Panoramic glass roof 
Privacy glass 
Front foglights
Auto headlights with dusk sensor
Auto windscreen wipers with rain sensor
Leather steering wheel 
Leather gear knob
Auto climate control air conditioning
Driver seatback pocket
Front Driver’s armrest 
Rear centre armrest
USB socket

Optional Extras
3 year/90,000 mile mechanical warranty.
3 year paint warranty
12 year structural warranty
10 year chassis corrosion warranty

10 yorum:

Adsız dedi ki...

Ellerine saglık, yine basarılı bir yazı olmus..
Bu arada suanda Turkiye'ye gelen Jazzlar nerede uretiliyor? Bayi bana Ingiltere'de uretildigini soylemisti..

Adsız dedi ki...

ayrıca cift bolmeli bagajın yerli versiyonlarda olmaması buyuk yazık olmus. videodan gorundugu kadarıyla oldukca guzel birsey imis. Opsiyonel olarak da olsa alınamıyor mu? alınıyorsa ne kadardır?

Adsız dedi ki...

japonyada uretiliyor.o bayi biraz ucmuş:) arabanın sol kapı icinde nerde uretildigi koca bir sekilde yazıyor ...

Barış Purut dedi ki...

1- İngiltere Swindon'da gerçekten üretiliyor. Ama bize gelenler yine Japonya çıkışlı diye biliyorum.

2- Bagajın bizde o güzel şekliyle sunulamama sebebi, Türkiye'de stepnenin zorunlu olması. Bunu araç muayenesi sırasında da açıkça görebilirsiniz. O tür bir kapak sistemi, stepnenin yokluğu sayesinde mümkün oluyor.

Ve herkesten tekrar rica ediyorum, sorularınızın altına bir imza koyma nezaketini gösterin.

Adsız dedi ki...

Barış Bey,

Bizde corvette (2001) vardı ve onunda stepnesi yoktu.Fakat stepne zorunluluğu gibi bir sorun yaşamadık.Bu yeni bir kanun mu yoksa eski sistem muayne istasyonlarının malum sebebleri ile mi geçiyordu.Stepne yerine run flat lastik kullanıyorduk.Patlasa bile 80 km. hıza kadar yanaklar arabayı gideceği yere gütürüyordu. Bu araçların ve ferrarilerin bir kendine has özelliğide önde plaka olmamasıdır.Onada hiç bişey dendiğini duymadım ve şahit olmadım. Piyasada önde plaka olan ferrari ve corvette %1 i geçmez.

Adsız dedi ki...

Yukarıdaki soru bana ait. :))


Mesud Yükseler

Adsız dedi ki...

Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 54. maddesi gereğince otomobillerde biri aracın ön tarafında, diğeri arka tarafında olmak üzere 2 adet plaka bulunması zorunludur. Corvette olsa araba, Porsche de olsa yönetmelik geçerli. eğer corvette sürücüsü "55 YTL'lik ceza bana koymaz" derse o ayrı tabi :)
Saygılar

Barış Purut dedi ki...

Ben de stepnenin zorunluluğunu gösteren şu yazıyı buldum:


"2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve Yönetmeliği ile araçların imal, tadil ve montajı hakkındaki yönetmelikte, araçların cinslerine ve kullanım özelliklerine göre bazı standartlar belirlenmiştir. Bunlar, trafik güvenliğinin sağlanması, sürücülerin gasp ve soygun olaylarına karşı korunması, görme ve görülmenin üst düzeyde sağlanması vb. amaçlarla konulmuştur. Karayolları Trafik Kanunu ve buna bağlı olarak çıkartılan yönetmelikte, araçlarda bulundurulabilecek gereçler sayılmıştır. Bunlardan bazılarının bulundurulması zorunlu kılınmıştır. Bazıları ise, izne ve ruhsata tabi tutulmuştur. Ayrıca bulundurulması, araç sahiplerinin isteğine bağlı, zorunlu olmayan gereçler de vardır.

ARAÇLARIN LİSTESİ

Araçlarda bulundurulması zorunlu gereçler, araçların cinslerine ve özelliklerine göre değişmektedir. Bunlar;

Taksi / Otomobillerde; taksimetre, ayırıcı işaretler, reflektör, telsiz veya diğer haberleşme cihazı (İl Trafik Komisyonu Kararı varsa), yangın söndürme tüpü, yedek malzeme ve takımlar, yedek lastik (stepne), emniyet kemeri.

Otobüslerde; takograf, yangın söndürme cihazı, yedek malzeme takımları, reflektör, engel işareti, stepne, tekerlek takozu.

Minibüslerde; yangın söndürme cihazı, yedek malzeme ve takımlar, reflektör, stepne, emniyet kemeri.

Kamyonlarda; takograf, arkadan çarpmaya karşı koruma çerçevesi, arak işaret levhası, yangın söndürme cihazı, yedek malzeme ve takımlar, reflektör, engel işareti, tekerlek takozu, yüklü ve yüksüz ağırlıkları belirleyen işaretler, stepne."

Hüseyin Kızık / 3. Sınıf Emniyet Müdürü-Trafik Denetleme Şube Müdürü

Adsız dedi ki...

türkiyede jazz üretiliyo mu ki ya

Barış Purut dedi ki...

Yazida ve yorumlarda Jazz'in ulkemizde uretildigi anlamina cekilebilecek herhangi bir ifade oldugunu sanmiyorum. Ama ithal otomobiller elbette bizdeki duzenlemelere uyacak sekilde degistiriliyor.