18 Ağustos 2005

Elveda 95 oktan! - Son bir deneme daha

Son 95 oktan denememin ardından 98'le devam etmeye kesin karar vermiştim ama büyük konuşmamak gerekiyor. Ahmet Aksoy'un Jazz'ının bu iki farklı tür yakıtla benim elde ettiğimin tersi sonuçlara ulaşması üzerine bir kez daha 95 oktan denemeye karar verdim.

Havanın 34 derece olduğu, sürekli klima kullandığım ve sıkışık trafikte bol bol dur kalklarla ilerlediğim bir ortamda 98 oktanla 7 litre civarında yakarak deponun sonunu getirdim (uyarı ışığı yandıktan sonra bayağı bir sürüp 98'in izlerini mümkün olduğunca azalttım) ve hemen ardından 10 litre kadar 95 oktan aldım. Aynı benzin istasyonundan aynı hava koşullarında, yine klima sürekli açık olarak yoğun şehir içi trafiğine geri döndüm. Bu yazacağım değerin kişisel Jazz tarihimde gördüğüm en yüksek değer olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim: İlk 5 km sonunda 13 lt/100 km, mesafe 20 km'yi bulduğunda da 9 lt/100 km. Araba sanki o gün için bir Golf'e dönüştü.

Yoğun trafikten kurtulup daha insancıl koşullarda rahat rahat ilerlemeye başladığımda rakam 7,5'lara kadar indi, sonra sıfırlayıp bir de 90 km/s klimasız sabit sürat ölçümü yaptım, sonuç 98 oktandaki 3,9-4,0 litre yerine 95'te daha önce de gördüğüm 4,6 değil, tam 5,0 litreydi. Herhalde havanın aşırı sıcaklığının etkisi oldu. Fiziksel bir gerçek: hava genleştikçe aynı hacimdeki oksijen miktarı da azalıyor, sonuçta performans düşerken tüketim de artıyor.

Sadece o talihsiz günle sınırlı kalan bu beklemediğim tüketim oranlarını (sanki normal arabalar gibi)
ben de havanın aşırı sıcaklığına bağlıyorum.

Bunun dışında mesela aynı dik yokuşu çıkarken 98'le rahattım, ancak 95 oktanda arabanın fenalık geçirdiğini hissettim. Ahmet Aksoy'un da daha önce belirttiği gibi genel olarak ben de 98 oktanlayken özellikle yüksek devirlerde bir canlılık hissediyorum.

Bu kadar denemeden sonra söyleyebileceğim başlıca şey şudur (Sadece benim Jazz'ımda):
5. vites ve 90 km/s sabit hızda minimum tüketim değerleri:
98 oktan -> 3,9 litre / 100 km
95 oktan -> 4,6 litre / 100 km
95 oktan -> 5,0 litre / 100 km
(son denememde)

Honda Jazz TR grubumuzdaki diğer arkadaşların ölçümleri de arabadan arabaya ve doğal olarak günden güne farklılık gösteriyor. Sonuçlar arabadan arabaya farklılık gösterse de kendi arabamda bir istikrar olduğunu söyleyebilirim.

Bu arabanın ne kadar az yaktığı ve hangi koşulda ne kadar yaktığı artık belli. Bundan sonra ekstra bir tüketim durumu olmadıkça daha çok diğer özellikleri üzerine yazmaya çalışacağım.

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Barış Bey, istasyon PO muydu?

Barış Purut dedi ki...

ruhsenk:
Jazz'ı aldığımdan beri %99 PO benzini kullanmışımdır, bu deneylerde de sadece PO kullandım, dahası daima aynı istasyondan aldım.

Ahmet Aksoy:
Bahsettiğiniz ECU ayarları tamamen cahili olduğum bir konu. Eğer bir şeyler öğrenir de paylaşırsanız muhteşem olur, yoksa da sağlık olsun :)