31 Ağustos 2005

Bu blog'un geleceği

Gayet bakımlı bir Astra ve hiç bakım görmemiş eski bir Civic kullanan birer arkadaşım, 20 YTL'lik benzinle 100 km yaptıklarını anlatmışlardı (hatta içlerinden biri bunu ekonomik buluyordu). Dediklerine göre bu 100 km'nin çok büyük kısmı şehirler arası koşullarda (2. köprü yolu gibi) geçiyor. Hesap basit, o sırada bir litre 95 oktan benzin 2,5 YTL civarındaydı, 20 YTL bölü 2,5 YTL eşittir 8 litre.

Jazz, bırakın şehir dışını, şehir içinde klima açıkken ve beş yetişkini taşırken bile asla bu kadar yakmıyor.

Arabam şu anda 16.000 km'de. Daha önce de belirttiğim üzere Jazz'ın hangi koşul ve hızda ne kadar yaktığı artık belli, o yüzden tüketim konusunda detaylara pek girmeyeceğim, aynı şeyleri tekrarlamak istemiyorum. Bundan böyle kısa mesafelerdeki tüketim verileri yerine her deponun sonundaki değerleri yazacağım, mesela her deponun ve ayrıca 3-4 ay (5000 km) gibi bir sürecin sonundaki toplam ortalamayı vermek gibi. Yakında (büyük ihtimalle gelecek yaza kadar) uzun yol yapmayacağım için son derece sağlıklı bir şehir içi tüketimi tablosu oluşturabilirim. Tarafsız bir veritabanı otomobillerin tüketim değerlerini araştıranlar için faydalı olabilir.

Tüketim yazılarını azaltınca işin esas zevk aldığım kısmıyla daha çok ilgilenebileceğim, o da detaylı karşılaştırmalar. Daha önce bir bagaj hacmi karşılaştırması yapmıştım. İlk planda detaylı bir A - B - C segmenti karşılaştırması yapmak istiyorum. Ayrıca bütün bu segmentlerden özellikle Jazz'la yarışan modelleri (Idea, Modus, Colt, Meriva, hatta Golf Plus ve Altea...) yazmayı düşünüyorum.

Ayrıca Nissan'ın Note (1, 2)isimli ve aslında tam anlamıyla Jazz'ı hedef alan yeni modelini de inceleyip yazacağım. İngiltere'nin en çok satılan B sınıfı arabasının Jazz olması, İngiltere'de satılan her dört Honda'dan birinin Jazz olması ve Avrupa genelinde Honda'nın satışlarının %27'sin Jazz'ın oluşturması, Honda'nın rakiplerini de bu türde araçlar üretmeye yönlendirdi. Özellikle Colt, Modus ve Idea'nın doğuşu, bu manzaranın sonucu olarak görülüyor.

Bu arada fırsat buldukça Colt 1.5 Dizel gibi nefis rakipleri test edip sonuçlarını yazmayı planlıyorum. Tarafsızlığım elbette devam edecek.

Bu arada okur yorumlarına çok önem verdiğimi
lütfen aklınızdan çıkarmayın, bu blogun içeriğiyle ilgili her türlü fikir, eleştiri, haber, bilgi ve hatta söylentiyi beklediğim gibi örneğin kendi yaptığınız bir test sürüşünü yazmanızdan da çok memnun olurum.

Belki de bütün bunların sonucunda Jazz'ın başını çektiği bu minik devler sınıfının ve genelde otomobillerin geleceğini konusunda yepyeni düşünceler edinmeye başlarız.

15 yorum:

Adsız dedi ki...

hocam jazz in fabrika verisi 4.9 lt/100km. siz bunun alti tuketimler yazmissiniz buraya. aracin tuketim gostergesinde bi hata olmasin? ya da siz araci devirsiz kullaniyor da olabilirsiniz.

Barış Purut dedi ki...

Fabrika verisinin 4.9 olduğunu biliyorum.

Bu günlükte yayınladığım tüketim değerlerinde kişisel bir saptırmam olmaması için çok dikkatli davranıyorum.

Arabayı 2004 kasım'ında kullanmaya başladığım ilk günden bu yana daima uyarı ışığı yandığı anda depoyu doldurdum, 42 litrelik depo tam 9 litre kaldığında uyarı veriyor, zaten tabanca kendiliğinden attığında 33 litre almış oluyor.

Yaptığım kilometre de belli, sonuçta Jazz'ın göstergesinin verdiği ortalamayla kendi hesabımı karşılaştırdığımda ya eşit oluyor ya da artı eksi 0,1 litre oynuyor.

Yani takdir edeceğiniz üzere ölçümde hataya mahal vermiyorum. İki ayrı yöntemi de kullanıyorum ve sonuç aynı çıkıyor. Ayrıca aynı verileri yerli yabancı diğer Jazz sahiplerinden de duyuyorum.

Bir de devirsiz kullandığım olasılığı üzerinde durmuşsunuz. Aslında genellikle süratli kullanıyorum ancak devirsiz ya da devirli kullanmamın ölçümlerimin tarafsızlığı üzerinde etkisi olmasına izin vermiyorum.

Fabrika verisi denen şey (Jazz için bahsettiğiniz gibi 4,9 litre olan), otomobilin 5. vites ve 90 km/s sabit süratteki tüketimini ifade ediyor. Bu koşullarda, içinde şoför ve bir de yolcu varken 3,9 litre yakıyor. Bunun devirli ya da devirsizi olamaz, 5. viteste 90 km/s yapabilmek için bu araba illa ki 2750 devir çeviriyor. Takdir edersiniz ki aynı arabayla eşit koşullarda bir şoförün 90 km/s yapmak için 3500, diğerinin 2500 devir çevirmesi mümkün değil.

Eğer günlüğümdeki bütün tüketim verilerine dikkat ettiyseniz dur-kalk trafikte gittiğim şehir içi koşullarından otobanda 170 km/s'e kadar her koşul (ve devirdeki) tüketim değerlerini ayrı ayrı yazdım.

Eğer Honda Jazz TR isimli yahoo listemize girerseniz geçmiş mesajları tarayarak bir çok kullanıcının benzer tüketim değerleri elde ettiğini görebilirsiniz.

Esas soru: madem aslında daha az yakıyor, bu adamlar neden bir litre daha fazla değer gösteriyorlar? Bu farkın nereden kaynaklandığını açıkçası ben de bilmiyorum. Ancak arabayı ilk aldığım günden bu yana yaktığım 21 depo benzinle yaptığım tüm çift metodlu ölçümler 90 km/s hızda 3,9 lt/100 km'nin doğruluğunu gösteriyor.

Aklıma tek takılan şu, arabayı ilk aldığımda yarım-bir litre arası daha fazla yakıyordu ancak Honda servisindeki arkadaşlar bu değerin ilk 10.000 km boyunca düşeceğini ve bir sabite oturacağını anlatmışlardı. Başlarda gerçekten de 4,5-5 litre yakıyordu. Belki de o ölçümdür sözkonusu olan...

Celal Murat KANDEMİR dedi ki...

Yakıt tüketimi otomobilin kullanıldığı yola, hava durumuna ve otomobil içindeki kişi sayısına da bağlı. Örneğin bir bisiklete binerken hava sıcaksa aynı mesafeyi gitmek için daha fazla efor sarfedersiniz. Yine bisikletle tek başınıza gittiğiniz mesafeyi arkada bir kişi otururken daha fazla efor sarfedersiniz. Ve yine eğimsiz bir yolda aldığınız mesafeyi yokuş yukarı almaya çalışırken daha fazla efor sarfedersiniz. Otomobilde efora karşılık benzin tüketimi geliyor. Jazz'la Antalya-Eskişehir arası Eskişehir-Antalya arasından daha fazla benzin tüketiyor. Aynı şekilde şehirlerarası tüketim de örneğin antalya - alanya arası (aynı mesafe için) eskişehir -afyon arasından daha fazla yakıt tüketiyor. Bu fark 0.3 ile 0.7 litre arası değişiyor. Otomobildeki kişi sayısını hesaba katmıyorum bile. Kısacası jazzların kullanıldığı yol ve hava durumuna bağlı olarak tüketimler farklılık gösterebiliyor. Devir meselesine ise kendi incelememe göre yaklaşayım. Sanırım doğru olan otomobilin max torku verdiği devirde (jazz için 2800) vites değiştirmek. Ben genelde 2500-2800 arası değiştiriyorum. Düz yolda hızlanmada sorun yaşamadığım için (gaz pedalına bastığımda istediğim cevabı alıyorum) 1800-2000 devir arasında bile vites küçültmüyorum. Ama aynı durum eğimli yollar için geçerli değil. Çünkü düşük devirden istediğiniz hıza ulaşıncaya kadar hem daha çok zaman geçiyor hem de daha fazla benzin tüketiyorsunuz. Bence eğer otomobil hoplamıyorsa, hızlanmada bir sorun yoksa (ki dediğim gibi düz yolda jazzda böyle sorun yok) düşük devir diye problem de söz konusu değil. Jazzi aldığımdan beri toplam 1.095,0000 TL
lık benzin aldım ve yaptığım km 7075 buna göre benzin lt'sini bugün için 2.94 ytl alirsak 5.23 lt/100 oluyor. BU değer de jazzin fabrika verisi bileşik 5.8 lt/100 km'den düşük ama gerçek bu ne yazık ki :-)

Oğuzhan İmamoğlu dedi ki...

fabrika verisi ile gerçek tüketim arasındaki farkın bir sebebide; kitapçıkta 92 oktan ve üzeri diye bir ibare var; emniyetli tarafta kalmak açısından, düşük oktana göre bir değer vermiş olabilirler diye düşünüyorum...
Ayrıca honda varsın bizi kandırsın bu şekilde, bencede sorun yok...:)

Adsız dedi ki...

Colt 1.5 dizel ile karşılaştırmanızı merakla bekliyorum. Çok dişli bir rakip gibi duruyor. Berk ALTAY.

Barış Purut dedi ki...

Esas derdim dizeli benzinliyle karşılaştırmak değil elbette, yanlış olur zaten. İki tür de kendi rakipleri arasında incelenmeli tüketim açısından.

Colt gerçekten çok sevdiğim bir araba, ancak iç hacmi kendi sınıfı için büyük olsa bile Jazz karşısında hala yetersiz kalıyor. Rekabete giremeyecek kadar fark var.

Beni esas çarpan şu oldu, Colt gibi ufak bir arabaya o kadar muhteşem bir dizel motor koymuşlar ki hem çok hızlı hem de müthiş ekonomik. Sürüşü mutlaka harika bir deneyim olacaktır. Duyduğuma göre yol tutuşu da nefismiş. İlk fırsatta deneyip yazacağım, göreceğiz bakalım...

Adsız dedi ki...

Bir ay önce 2006 Jazz CVT aldım.920 km.'de bugun.
Manuel ve D seceneklerini yaklaşık eşit oranda kullanıyorum.
Vites değiştirme aralığının 2000-3000d/dk olmasına özen gösterdim.
Şimdi ekranda gözüken ortalama tüketim değerini söylüyorum:8.2 lt/100 km.
920 km. nin sehir içi ve dışı miktarları da birbirine yakındır.
Günlüğünüzü zevkle okuyorum ve Jazz almayı 2 yıldır düşünmekle birlikte sizin tespitlerinizin de etkisi oldu,son kararı vermemde.Ankara Bora servisi bu tüketimin normal olduğunu belirtiyor.
Manual ile CVT arasında,sizin ve benim naçiz verileri baz alırsak,bu fark normal midir?
Yorumunuzu bekliyor,nefis günlüğünüzü izlemeye devam edeceğimin bilinmesini istiyorum.
Saygı ve selamlarımla.
Arslan Bozdağ

Barış Purut dedi ki...

Merhabalar, öncelikle ilginiz ve cesaretlendirici yorumunuz için çok teşekkür ederim! Bu aralar blogla uğraşmaya pek zaman bulamıyorum ama emin olun ki günlük devam edecek.

Eğer üye değilseniz http://autos.groups.yahoo.com/group/Honda_Jazz_TR/ adresindeki grubumuza üye olmanızı ve bu bilgiyi oradaki arkadaşlara da aktarmanızı tavsiye ederim. Üyeler arasında CVT şanzımanlı Jazz kullananlar çoğunlukta olduğundan benim verebileceğimden çok daha doğru cevaplar alabilirsiniz. Onların şimdiye kadar verdikleri değerler sizinkinden daha düşük diye hatırımda kalmış.

Size en azından şunu söyleyebilirim, son 800 küsur km'dir arabamı çok büyük oranda şehir içinde, fırsatını bulduğumda gayet süratli/devirli kullanıyorum, sabah ve akşamları toplam 2 saatim de dur kalklarla geçiyor. Bu toplam yolun herhalde 100 km'si klimalı geçmiştir. Göstergemde şu anda yazan değer 6,5 litre. Henüz sağlamasını yapmadım ancak en fazla +-0,1 litre oynar.

Hiç 90 km/s sabit hız ölçümü yaptınız mı? Aslında orada çıkacak rakam da arabanızın durumu hakkında gerçekçi bir fikir verebilir.

Honda_Jazz_TR'de görüşmek üzere, iyi günler dilerim..

t w i n - g o ® dedi ki...

Selamlar,

99 dan bu yana Reno Twingo kullanıcısı idim. Araç gerçekten az yakıyordu ve o ölçülere göre, Jazz ile birçok benzer özelliğe sahipti. Bunu sattım geçen ay ve 2 hafta önce de, sizin blogu gördükten sonra Jazz almayı da düşünmüş olmakla beraber, sonunda bir href="http://www.nissan.com.tr/note_versiyondonanim4.html">
Nissan Note Tekna 1.6 M/T satın aldım. Jazz ı almama sebebim, kasasının 2002 yılına ait olması, 2007 şubat gibi çıkması beklenen yeni kasanın varlığı ve fiyatının yüksekliği. Note 'u 110 Bg ve 153 torku, 4 havayastığı, 6 lı cd changer ı , 4 cam elektrik kumandası, coolbox lu torpidosu, flexiboard koltuk ve bagaj sistemi, 3 ayrı yerdeki 12 v çıkışı, Honda HRV benzeri yerdek yüksek yapısı, 2006 tasarım ödülü adaylığı vb vb gibi bilimum kazanımları ile birlikte, listesi 36900 olmakla birlikte, yıl sonu kampanyaları ve pazarlıklar sonucu, 25900 gibi bir rakama aldim. Jazz icin ise, 27000 olan fiyati en fazla 25200 e indirdiler. Ama benim istediğim özelliklerin bazıları yoktu baz modelde ve full ü almam gerekiyordu. Full icin en fazla 29500 telaffuz ettiler ve ben de caydım. Note super bir araba, cok memnunum ilk 700 km itibariyla. Arabayı alıp altunizade den goztepe ye gelene kadar benzin tüketim ortalaması 11.9 lt/100 km idi. Eywah yandık demiştim. Ama şu anda, hala buyuk bir hızla düşmeye devam ediyor ve son değerim 6.8 lt/100 km. Tabii 1.6 motor ve 110 bg lik bir arac, 1100 kg yu geçen ağırlık, klima açık, içinde 4 kişi tüm bayram gezmelerimize rağmen bu. Fabrika verileri;
Şehir içi 8,5
Şehir dışı 5,5
Birleşik 6,6
olmakla birlikte, saniyorum, ortalama tüketim 6.1 civarlarıan oturacak ilerleyen zamanlarda.
Barış, ben de hem Twingo, hem de Note için, böyle bir blogspot açmayı planlıyorum. Zamanın olursa konuşalım. erkalozsoy@gmail.com

Barış Purut dedi ki...

Selamlar, güle güle, kazasız belasız kullanın. Note elbette güzel arabadır. 37.000 gibi bir liste fiyatından 26.000'e kadar düşmeleri muhteşem olmuş, bu kadar donanımlı bir otomobil için nefis bir fırsat. Honda'nın da fiyatlandırmada ve donanımda alması gereken dersler var, herhalde dediğiniz gibi 2007'de çıkması beklenen yeni kasada bunlar çözülür - ya da ben o umudu taşıyorum.

Benim açımdan Jazz'ın hala kendi sınıfındaki ya da üst sınıftaki otomobiller tarafından geçilememiş avantajı, gerçekten akıl almaz miktarda yük taşıyabilmesi ve genel giderlerinin düşüklüğü. Ancak şu anda otomobil alıyor olsam Note da kesin adaylarım arasında olurdu. Twingo ise ayrıca hayranı olduğum bir arabadır, Jazz'ın tasarımında da onun izlerini görüyorum.

Blog açma konusunda ne yardım isterseniz elimden geleni yapmaya hazırım. İş ve çocuklu hayattan geriye pek az bir vakit kalıyor ama emin olun destek olurum.

Barış Purut dedi ki...

Bu arada benim 32.000 km'yi geçen düz Jazz'ımın tüketimi de şu anda istanbulun iki yakası arasında sıkışık trafikte 6.7'yken şehir dışında sabit 90 km/s hızda da 4 litre. İlkinde arada bir klima var, ikincisi klimasız.

t w i n - g o ® dedi ki...

Ewet Baris,

Honda nefis bir ilk bagaj hacmi sunuyor 382 dm3 idi sanırım. Note için bu değer 280 olmakla birlikte, ileri geri kayabilen koltukları sayesinde, kolayca 487 dm3 e çıkıyor hacim. Bu işlem sonrası ise, arka koltuklarda oturanlar halen çok rahat bir hayata devam edebiliyorlar. Koltuklar en arka pozisyonunda iken ise arkada bacak bacak üstüne atmak mümkün. Arka koltuklarda ikizlerimiz için iki adet açılır kapanır masa ise muhteşem. Bloglarımı açmaya çalışıyorum şu anda. Az sonra hizmete girer.

t w i n - g o ® dedi ki...

Ewet olay tamamdır:

http://twingo.blogspot.com/

t w i n - g o ® dedi ki...

Ve diğeri de tamam:

http://nissannote.blogspot.com/

muammerarzu dedi ki...

iyi günler, yaklaşık bir yıllık bir araştırmadan sonra ben de 2003 model bir jazz es cvt aldım ve çok memnunum.ama sormak istediğim şu..yakıtı hangi markadan almalıyım. çünkü şehir içi 100 km yakıt tüketimi 7,3 ün altına düşmedi hiç.shell den opetten ve po dan aldım denemk için en düşük değere opet ile ulaştım (95 oktan) siz hangini tavsiye edersiniz, teşekkürler