21 Ağustos 2005

Honda'nın gerçekleştirdiği bir çarpışma testi

Honda'nın lüks arabası Legend ve Jazz kafa kafaya ve %50 kaymayla çarpıştırılıyor (can kaybına en çok sebep olan kaza türü, genellikle hatalı sollamalar sırasında oluyor), sürat 50 km, sonuç da yandaki fotoğrafta. Kısacık burunlu Jazz, sınıfından ve boyundan büyük bir iş başarıyor. Yolcu kabininde deformasyon yok, camlar kırılmamış, kapıların da kazadan sonra rahatlıkla açılacağı söylenebilir. "Man Max, Machine Minimum" konsepti ve G-Force Control (GCON) teknolojili yapısı, Jazz'ı çok sağlam kılıyor. Bahsettiğim konsept ve teknoloji hakkında detaylı bilgiyi ilk fırsatta toplayıp vereceğim.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

Barış Hocam,
yazdığınız günlük bende olağanüstü derecede bir Jazz sempatisi yarattı ve ciddi bir şekilde düşünmeye başladım. Hatta bir-iki hafta içinde alabilirim.

Jazz almayı düşünen biri olarak birkaç soru sormak istiyorum, diğer arkadaşlar da cevap verebilirse çok sevinirim.

Jazz'ın periyodik bakımları ne kadar tutuyor? 10bin 20bin ve 30bin km'de. Diğer otolara göre servis masrafları çok yüksekmiş deniliyor doğru mudur?

Jazz'da gaza bastığın zaman araba gitmiyor basınca durmuyor deniliyor? Ne derece doğrudur?

Yokuş yukarı çıkarken araba zorlanıyor mu ve yakıt sarfiyatı çok yükseliyor mu?

Kaba bir hesap bile olsa arabaya harcadığınız aylık ortalama masrafınız ne kadar? (Benzin+servis+bakım vs.)

Cevaplarınız için şimdiden teşekkür ederim.

Barış Purut dedi ki...

Merhaba,
Yazdıklarımın Jazz sempatisi yarattığını öğrenmek çok sevindirici, gerçi Jazz bir şey yazılmasa da dünyada kendini kanıtlamış bir araba ama malesef bizde hakkında yeterli bilgi verilmiyor.

Sorularınıza hem kişisel gözlemlerime hem de kağıt üzerindeki verilere dayalı cevaplar vereceğim.
Elbette diğer arkadaşlarımızın farklı yorumları olabilir.

>Jazz'ın periyodik bakımları ne kadar tutuyor? 10bin 20bin ve 30bin km'de. Diğer otolara göre servis masrafları çok yüksekmiş deniliyor doğru mudur?

Jazz'ın, benim gittiğim Honda Damla'da ilk 1000 bakımı ücretsiz, ardından sırayla her 10.000'de bir 165 ve sonrakinde 400 küsur ytl olarak devam ediyor. yani örneğin 10, 30, 50 bin km'lerde daha ucuz, 20, 40, 60 bin km'lerde daha pahalı. Kısacası her sene ya da her 20.000 km'de toplam 500-600 milyon kadar bir servis ücreti ödeniyor.

Diğer otolara göre servis masraflarının yüksekliğine katılmıyorum, ayrıca çok az yakan ve çok da sorunsuz bir araba olduğu için ne olursa olsun bir senedeki masrafı çok düşük. Yazının sonunda hesaplayacağım..

Kardeşimin Astra'sı, babamın Vectra'sı, eski Rover'ım ya da kuzenimin Clio'sunun dağ gibi tamirat masraflarını düşünürsek Jazz'ın neredeyse bedavaya geldiğini söyleyebilirim. Honda ve Toyota gibi yüksek kaliteli Japonlar, Avrupalı rakiplerinden çok daha sorunsuz, masrafsız ve dayanıklılar. Benimki şu anda 18.500 km'de, bir sefer ödediğim 165 ytl servis ücreti dışında en ufak bir masraf çıkarmadı. Halbuki çukur mukur demeden son derece sert kullanan bir sürücüyüm, acımıyorum arabaya (Karım yanımdayken pamuk gibi sürüyorum, o ayrı:)

>Jazz'da gaza bastığın zaman araba gitmiyor basınca durmuyor deniliyor? Ne derece doğrudur?

Bu malesef son derece Türk işi, yani bilgiye değil önyargıya ve söylentilere dayanan bir iddia:

1- Jazz, dünyada şu anda varolan en ileri motor teknolojilerinden I-DSI'ın kullanıldığı bir araba. Az yakan çok otomobil vardır ama Jazz kadar az yakıp ona rağmen bu kadar atak olan bir araba daha olduğunu sanmıyorum. 1339 cm3 motorlu Jazz'ın 0-100 ölçümleri farklı testlere göre 11.7 ve 12.3 saniye arasında değişir. Bu değer 1.6 Astra'da 12.7, 1.6 golf'te 12.3 saniyedir. Dikkat ederseniz bir üst sınıftan bahsediyorum. Jazz'ın Kendi sınıfında bu değerler 13-17 saniyelere kadar çıkar. (Bir üst sınıfın en hızlı arabaları olan Civic'te 0-100 9.2, Corolla'da da 10 küsur saniyedir)

Jazz'ın motor hacmi düşük olduğu için yüksek hacimlilere göre son hızı da düşüktür (170 km/s, göstergeye göre hata payıyla 180-190) ama o son hızına da çok kolayca çıkar.

Çok fazla uzun yol yaptım. Hatta bir seferinde dört yetişkin ve tıka basa dolu bir bagajla uzun yola çıktım. Ne yokuşta ne de sollamalarda en ufak bir sorunum olmadı. Arabanın maksimum torkunu 2800 gibi düşük bir devirde üretmesi her sürat ve viteste çok rahat bir sürüş sağlıyor.

Daha önce de yazmıştım, 1,3 motorlu ve ekonomik olma amacıyla üretilmiş bir arabanın 140-150'yle giderken gazı (vites küçültmeden) köklediğinizde çok canlı bir şekilde hızlanması bence Honda'nın motor konusunda kesinlikle bir numara olduğunu gösteriyor.

2- Jazz'ın frenleri, kullanan herkese sorabilirsiniz, son derece iyidir. Honda'nın sitesinde ve broşürlerinde durma mesafesi belirtilmemiş ya da ben bulamadım. Ancak çeşitli yabancı oto dergilerinde Jazz'ın farklı modellerine uygulanan 100-0 testlerinde 38-42 metre arası çok iyi değerler gördüm. Diyelim ki o arabalarda her şey ideal koşullardaydı, o en düşük değer olan 42 metreyi alıp üzerine bir metre de biz ekleyelim, hala çok sağlıklı bir değer. Bence bir Jazz'ı test sürüşüne çıkarıp hızlanmasını ve frenlerini kendiniz de test edin ve şaşırın.

İster Jazz, ister rakipleri için söyleniyor olsun, "gaza basınca gitmiyor, frene basınca durmuyor" gibi tekerlemeden öte gitmeyen ve somut verilere dayanmayan sığ eleştirileri ciddiye almamanızı tavsiye ederim. Bilimsel verileri komik sözlere tercih etmek lazım.

>Yokuş yukarı çıkarken araba zorlanıyor mu ve yakıt sarfiyatı çok yükseliyor mu?

Yokuş var, yokuş var tabi. Çok dik olsa bile çıkması en fazla 1 dakika sürecek bir yokuşta net bir ölçüm yapmak pek mümkün değil. Sizin şehirler arası bir yolda mesela 15 - 20 dakika boyunca uzun bir yokuşta ilerlerken, yani diyelim ki güneyde Toroslar'a ya da batıda Kaz Dağları'na çıkarken ne olduğunu sorduğunuzu varsayıyorum. Cevabım net. 1-Zorlanmıyor, 2-Normalde şehirler arasında 4-5 litre olan tüketimim klimayla beraber yokuşa vurduğumda ve çok bastığımda bile 6 ila 8 litreyi geçmiyor.

Yine de sürüş alışkanlıklarınız, hava sıcaklığı, klima kullanıp kullanmadığınız, arabanın ne kadar yüklü olduğu gibi değişkenler sonucu hatırı sayılır ölçüde etkileyecektir, her arabada olduğu gibi.

>Kaba bir hesap bile olsa arabaya harcadığınız aylık ortalama masrafınız ne kadar? (Benzin+servis+bakım vs.)

Bu soruya her Jazz sahibinin farklı cevabıolacaktır. Ben de kendiminkini veriyorum.

Elimdeki veri şu: Arabayı 2004 Kasımında aldık. Şu anda 2005 Ekim'indeyiz, 11 ay olmuş. Bu 11 ay içinde 18.500 km yaptık ve bütün bu süreçteki genel ortalamam 5,6 litre.

1- Henüz sadece bir kez 10.000 bakımına girdim ve 165 ytl standart servis ücreti ödedim (11 ay boyunca tabiri caizse "canavar" gibi sürmeme rağmen araba kesinlikle sorun çıkarmadı).

2- Ayda ortalama 18.500 km / 11 ay = 1680 km kadar yapmışım.

3- Ortalama 5,6 litre / 100 km yakıyorum, bu da ayda (1680/100)*5,6 = 94 litre yaktığımı gösterir.

4- Şu andaki benzin fiyatı sanırım 2.75 ytl, 94 * 2,75 = 259 ytl eder.


Sonuç:

1- Ayda 1680 km yol ve 5,6 lt genel tüketim ortalamasıyla 258 ytl'lik 94 litre benzin alıyorum.

2- Yıl sonuna kadar 20.000'i dolduracağım ve periyodik bakıma gireceğim, diyelim ki o da en fazlasından 500 ytl'ye çıkacak. 165 ytl 10.000 bakımı + 500 ytl 20.000 bakımı= 665 ytl (yılda). İsterseniz bu miktarı da 12'ye bölüp aylık benzin giderimin üzerine katalım:
665/12=55 ytl, 55+258=313 ytl.

Benim kullanışımla bu arabanın aylık ortalaması 313 ytl, yıllık toplam gideri de 3,750 ytl.

Diğer benzinli arabalarla karşılaştırırsanız bu miktarın çok düşük olduğunu görebilirsiniz. Benzinli 1,4 - 1,6 motorlu arabaların ekonomik sayılanları bile genellikle ortalama 8 litre yakıyorlar. Diyelim ki arabayı hiç servise sokmuyoruz, ancak jazz gibi 5,6 değil de 8-9 litre arası yakıyor (mesela bir fiesta, polo, astra ya da golf). 8 diyelim. aradaki 8 - 5.6 = 2.4 litre fark, demin bahsettiğim koşullarımda şuna denk geliyor:
ayda 40 litre fazladan benzin ve 110 milyon lira ek masraf.

Jazz'ın (servis giderli) aylık ortalaması 313 ytl,
8 litre harcayan ortalama bir arabanın (servis gidersiz) aylık ortalaması 368 milyon ytl. servisle bu miktar 400'den elbette yukarı olacaktır, markaya göre değişir.

http://www.jazzcikardesler.com/ adresindeki forumumuza mutlaka üye olun, oradaki arkadaşlardan daha farklı bilgiler de edinebilirsiniz. Jazz'dan vazgeçip başka yönde karar verseniz de üye olmaktan sakın çekinmeyin, sizi aramızda görmekten mutluluk duyarız.

İyi günler dilerim,

Barış Purut

Adsız dedi ki...

Merhaba Barış Bey,

bu kadar kısa sürede emeğinizi ve zamanınızı vererek detaylı yazdığınız cevaptan dolayı çok ama çok teşekkür ederim.

Yahoo'daki gruba üyelik başvurusunda bulundum ancak henüz onay gelmedi. Onu bekliyordum. Dediğiniz foruma da üye olacağım.

Bu aralar bir araba alacağım ve kafamdaki profil şöyle:
Sorunsuz ve masrafsız olsun. Az yaksın. Park sorunu nedeniyle hatchback ya da mini sınıfta olsun ama bagaj hacmi mümkün olabildiğince iyi olsun. Beni uzun seneler sorunsuzca idare etsin. Eh biraz da donanımlı ve kaliteli olsun.

Ödeyebileceğim miktar 26-27 milyar civarında. İnternette epey araştırdım. Jazz'da karar kıldım gibi.. Büyük ihtimalle 1-2 hafta içerisinde alacağım.

Bir soru daha sorabilir miyim? Hondanın sitesinde 3 yıl garantili olduğundan bahsediyor ancak bunun için her 10.00 kmde ya da 6 ayda bir servise bakım yaptırın diyor. Ben 10.000 km'yi yılda bir yaparım. Bu durumda her 6 ayda bir servise gitmek durumunda mıyım?

Teşekkür ederim.
Saygılar

(Bu arada ismimi yazmamışım. Erhan. Anet haber grubunda Erhan olarak bilinirim)

Adsız dedi ki...

BARIS BEY JAZZCIKARDESLER.COM SITESINE UYE OLDUGUM HALDE UYELIGIMM AKTIFLESTIRILMEDIGI ICIN HESABIMA GIREMIYORUM.
KULLANICI ADI: VATANTAF35