17 Temmuz 2005

95 oktana devam

İlk iki gününü yazdığım 95 oktan dolu depoya hala devam ediyorum. Dün ve bugün arabayı özellikle çok dikkatli kullandım, 2000-2500 deviri korudum, asla zorlamadım. 98 oktanla bu şekilde kullandığımda bir zorluk yaşamıyorum ancak arabayı aldığımdan beri ilk kez nefesinin kesildiği yokuşlardan sonra artık kesinlikle eminim ki 95'le çekiş gücü, hissedebileceğim derecede düşüyor.

Bir önceki 95 oktan yazıma eklenen ruhsenk imzalı yorumda da performans ve tüketim konusunda şüphelerimi doğrulayan görüşler okudum.

Tüketimde de ilk verdiğim değerler kadar olmasa da yine alışık olduğumdan yarım litre kadar yüksek değerler ölçtüm. Benim için 95 oktan macerası - şimdilik - bu depoyla beraber bitiyor, düşüncem, aksine ikna olana dek, Jazz'ın motorunun (aynı eski arabamız Rover 200vi'da olduğu gibi) 98'in karşılığını kesinlikle verdiği yönünde.

Ancak daha önce de dediğim gibi işin aslını öğrenmeye çalışıp sonucu yazacağım.

4 yorum:

Celal Murat KANDEMİR dedi ki...

Arabayı aldığımda 95 oktan kullanmamı söylemişlerdi. O yüzden 2 aydır 95 oktan kullanıyordum. Bu sürede 4250 km yaptım. Şehiriçi 6.3 şehir dışı 4.8’in altında değer görmemiştim. Geçen hafta opette 95 oktan pompası arızalı olduğundan 98 oktan aldım. Ve şehriçi 5.4’e düştü. Düşük devirde de rahat hızlanma sağladığını ve vuruntu olmadığını gördüm. 98 oktan performans artışı sağlamıyor fakat motor ömrünü uzatma ve son bir haftada gördüğüm yakıt tüketiminde azalma sağlıyor. Internette yaptığım araştırmada kimi siteler 98 oktanın performanslı arabalarda kullanılması gerektiği 2000 motor üzerinde sonuç verdiği söylenmiş. Bazı teknik bilgide veren sitelerde ise önemli olanın sıkıştırma oranının yüksek olması gerektiğini söylüyor. 2000 motor megane ve civic modellerinde 10.75:1 lik sıkıştırma oranı olmasına karşın 98 oktan öneriyor. Jazzın sıkıştırma oranı 10.8:1. Zaten hem depo kapağında min 95 oktan hemde Türkçe ve İngilizce kullanım klavuzunda 92 oktan ve üzeri yakıt kullanımı tavsiye ediliyor. Sizin tecrübeleriniz ve yakıt tüketimniz göz önüne alındığında (ki benim son bir haftada yaşadığımda sizi doğrular nitelikte) 98 oktana devam etmeyi düşünüyorum. Eğer bu yakıt tüketimi düşüşü gerçekten 98 oktandan kaynaklanıyorsa yakıt pahalı olması bile düşük tüketimle avantajlı hale geliyor. 98 oktanla çalışacak şekilde tasarlanmış motorlarda 98 oktan kullanımı ise yine motor için zarar değil fayda sağlıyor diye düşünüyorum

Ahmet Aksoy dedi ki...

Benim arabam 25000 de. Geçenlerde grupta yazdığım gibi 98 oktanın faydasını değil, zararını gördüm. Sizlerin bahsettiği performans düşüşünü ben 98 oktanda yaşadım. Ama benim kötü benzin aldığığım için şansızlığım mı?, yoksa gerçekten mi düşürüyor? bilemiyorum. Daha öncede 98 almıştım ama bir fayda veya zararını söyleyebilmek için alıcı gözüyle test etmemiştim. Bu arada acaba 95 oktan benzinle daha az yol gittiğini söyleyen arkadaşlar, son günlerdeki hava sıcaklığını hesaba katıyorlar mı? Sıcak hava soğuk havadan daha az yoğun. Hacim aynı ama yoğunluk az olduğu için gelen oksijenin miktarıda daha az. Bu nedenle fazla yakıyor olabilir mi? Bu hafta sonu 1 haftalığına Datça'ya gidiyorum. Gidişte 95, dönüşte 98 doldurup deneyeceğim.
Mutlu haftalar dileğiyle

Barış Purut dedi ki...

Şahsen daima Petrol ofisi, acil durumlarda da çok nadiren BP ve Shell yakıtlarını kullanıyorum. PO'dan gayet memnunum. Bir de 98 ve 95 oktanı ardarda aynı sıcaklarda deneme imkanım oldu, yorumlarımı eşit şartlardaki sonuçlara göre yazdığımı söyleyebilirim... Bir de arabanın motorunun nasıl koşullarda açıldığının da etkisi olabilir gibi geliyor düşününce, bilemiyorum tabi. ilk 10.000 km sadece 98 oktan kullandım, motorun sağır olmaması için her devirde çalıştırmaya özen gösterdim, canlı kullandım. Babamın 2000 motor Vectra'sı var, sürekli çok ağır kullandı arabayı, Jazz'ım kesinlikle ondan çok daha atak. Kim bilir...

Barış Purut dedi ki...

http://www.hurriyetim.com.tr/haber/0,,sid~458@nvid~498561,00.asp

98 oktanla aracınızdan ralli performansı beklemeyin

Alper YOLDAŞ

Uzmanlar, Türkiye’de otomobil parkında bulunan araçların büyük bir çoğunluğunun motorları 95 oktan kurşunsuz benzine göre ayarlandığı belirtiyorlar.

98 oktan kurşunsuz benzinin 95 oktan benzine göre en büyük farkının, motorun özellikle yüksek devirlerde çalışması sırasında oluşabilecek vuruntuya karşı direncini artırması olduğunu belirten uzmanlar, daha yüksek devir ve daha yüksek sıkıştırma oranı ile tasarlanan motorlarda daha yüksek oktana ihtiyaç duyulduğunu ifade ediyorlar.

Otomotivde yaşanan canlanmayla birlikte büyük hareketliliğin yaşandığı akaryakıt sektöründe kıyasıya rekabet eden dağıtım şirketleri, birçok yeni ürünü piyasaya sundular ve sunmaya da devam ediyorlar. Bu yeni ürünler arasında en çok tartışılan ise performans artışı sağladığı belirtilen 98 oktan kurşunsuz benzin oldu. Bu ürünün satışa sunulmasıyla birlikte, 95 oktana göre daha pahalı olan yeni yakıtın hangi araçlarda nasıl bir performans artışı sağlayacağı tartışma konusu oldu. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği verilerine göre, Türkiye’de benzin tüketiminin yüzde 61’ini kurşunsuz benzin oluşturması da bu pazarın büyüklüğü açısından yüksek oktanlı benzin üzerine konuşulmasını gerektiriyor.

Bir aracın hangi oktan yakıta ihtiyaç duyduğunu o aracın üreticisi belirlerken, genellikle daha yüksek devir ve daha yüksek sıkıştırma oranı ile tasarlanan motorlarda daha yüksek oktana ihtiyaç duyuluyor. 98 oktan kurşunsuz benzinin 95 oktan benzine göre en büyük farkı, motorun özellikle yüksek devirlerde çalışması sırasında oluşabilecek vuruntuya karşı direncini artırıyor olması... 98 oktan kurşunsuz benzin kullanan bir araç daha yüksek devirlerde daha sessiz çalışırken, titreşimsiz çalışan bir motorun performansı da buna paralel olarak artıyor. Böylece, daha yüksek verim elde edilirken, motor parçalarının ömrü uzuyor.

Piyasaya sundukları araçların motorlarının 95 oktan kurşunsuz benzine göre ayarlandığını söyleyen Mercedes-Benz Türk Pazarlama ve Satış Direktörü Eşref Biryıldız, ‘98 oktan benzin belirgin bir performans artışı sağlayabilir, ama aracınızın da ralli otomobiline dönüşmesini beklemeyin’ diyor.

MOTORUN UYUMU ÖNEMLİ

Tüpraş Genel Müdürü Hüsamettin Danış ise, 98 oktan kurşunsuz benzinin 95 oktan kurşunsuz benzinden tek farkının, motorları bu ürüne göre tasarlanmış araçlarda belli oranda performans artışı sağlaması olduğuna işaret ederek, şöyle devam ediyor: ‘Ülkemizde bulunan araçların yüzde 90’ından fazlasının motorları, 95 oktan kurşunsuz benzine göre tasarlanmış ve bu araçlarda en verimli sonuçlar 95 oktan kurşunsuz benzin kullanımı sonucu elde edilmiştir. Bu nedenle araçların büyük bir çoğunluğu 95 oktan kurşunsuz benzinle hem daha fazla kilometre yapılabilmekte, hem de benzin maliyeti daha düşük olmaktadır..’

Otomotiv Sanayii Derneği Genel Sekreteri Ercan Tezer ise, 98 oktan benzinin yeni nesil araçlarda performansı artıran bir akaryakıt olduğuna dikkat çekerek, motor teknolojisi bu yakıta uyumlu olmayan araçlarda bir performans artışının beklenmemesi gerektiğini kaydediyor.

PERFORMANSI DÜŞÜREBİLİR

Auto Start Dergisi Teknik Danışmanı Onno Usta da, ‘Araç, yüksek oktana göre ayarlanmamış ise, 98 oktan yakıt, performansı artırmaz, aksine düşürür’ uyarısında bulunuyor. Türkiye’deki otomobil parkının büyük bir bölümünün 95 oktan benzine göre üretilmiş motorlara sahip olduğuna dikkat çeken Onno Usta, ‘Bu nedenle, en iyi performans, süper ve 95 oktan kurşunsuz benzinle elde edilir. Performansı artırmak için daha fazla bedel ödeyip, yüksek oktan sayısına sahip yakıt kullanmaya gerek yok’ diyor.

Kullanım klavuzlarında yer alan yakıtın dışında başka bir yakıt kullanılmaması gerektiğini vurgulayan Onno Usta, aksi taktirde, dizel araçlara benzin koymaktan farklı olmadığını, bunun da araca fayda yerine zarar verebileceğini belirtiyor. Yüksek oktanlı yakıtları turbo gibi bazı özelliklere sahip motorlarda kullanmak gerektiğini de ifade eden Onno Usta, 98 oktan benzinin yüksek sıkıştırma oranlarıyla çalışan motorlu spor araçlar ile lüks sınıfa giren bazı otolarda kullanılması gerektiğinin altını çiziyor.

VURUNTU SESİNE BAKIN

Ayrıca, 98 oktanlı benzinlerin araçlardaki vuruntu sesine göre kullanılması gerekiyor. Silindirlerde yanlış zamanda meydana gelen ateşlemeden ya da tutuşmadan kaynaklanan bu ses, motorun performansını düşürebiliyor. Yüksek oktanlı benzin, düşük oktanlı benzinden daha yavaş yandığı için motor yüksek devirde çalışırken vuruntu oluşmasını engelliyor. Bu nedenle, yüksek oktanlı benzin vuruntuya karşı daha dirençli olabiliyor. Aracın motoru dikkatlice dinlendiğinde, vuruntu sesi gelmiyorsa, yüksek oktanlı yakıt kullanmaya da gerek kalmadığı belirtiliyor.

Oktan nedir?

Oktan sayısı, benzinin kalitesini gösteren en önemli parametre olup motordaki vuruntunun ölçümüdür. Benzinlerde oktan değeri, Araştırma Oktan Sayısı (RON) ve Motor Oktan Sayısı (MON) olarak iki şekilde tanımlanmaktadır. RON sayısı, motorun yüksüz (rolanti) durumdaki, MON sayısı ise motorun yüke bindiği (ağır yük, yokuş tırmanma) durumdaki vuruntu kalitesini gösterir. Bu nedenle MON sayısı aracın gerçek yol koşullarına uyum performansını belirler. Türkiye’de satılan standart kurşunsuz benzinin oktan değeri RON 95, MON 85 iken, 98 oktan kurşunsuz benzinde bu değerler 98 RON, 87 MON’dur.

---------

Not: Türkiye'de satılan otomobiller arasında en yeni motor teknolojilerinden biri I-DSI sistemi. Yüksek oktana uyumsuz olsaydı 95 ve üzeri ibaresinin yer almayacağını düşünüyorum. Farklı haber ve bilgiler buldukça eklemeye devam edeceğim.