29 Temmuz 2005

Uzun yol testi sonucu

Nihayet İstanbul'a vardık ve böylece ilk ciddi uzun yol testimiz sonuçlandı. Zaman zaman o kadar gazlamama ve klimanın yolun büyük bölümünde açık olmasına rağmen tüketim daima 6 litrenin altında kaldı. Genel ortalama da 5,7 litre. Arabayı bozuk yollara sokup 4x4 muamelesi çektiğimiz çok oldu, yüksekliği sayesinde en ufak bir sorun bile çıkarmadı, kumda, çakılda, çamurda rahatlıkla ilerledi, ne patinaja düştü ne de sağından solundan bir takırtı - tukurtu geldi.

Arabanın aldığı tek hasar benim dalgınlığım yüzünden oldu. Milas'ta bir bankamatikten para çekmek için kenara yanaşırken jantlardan ön sağdakini yolda duran yüksek bir kaldırım taşına sürttüm, bayağı çizildi. Neyse ki çok yakından bakana kadar belli olmuyor.

Lastik havasını sık sık kontrol ettim, eksik ya da fazla basınçla tüketimin arttığını ve menzilin %3 kadar düştüğünü, yol tutma (ve dolayısıyla fren) kabiliyetlerinin azaldığını ve lastiğin dengesizce aşındığını unutmayın.

Çanakkale'den Bodrum'a yolların daha boş olacağını düşünerek Pazartesi sabahı çıktık, ancak o kadar çok kamyon ve tır vardı ki sürekli sollamalar yaparak gittik. 90 km/s yaptım diye yazsam da bilin ki belki yüz kere ikinci viteste gazı kökleyerek sollamalara çıktım, sabit bir hızı tutturmak ilk 50 km'deki 90 km/s dışında (4,4 litre / 100 km) hayal oldu.

Aşağıdaki verilerin yanlış anlaşılmaması için bir açıklama yapmam gerekiyor. Yola çıkarken sıfırladığım sayaca, Bodrum'dan dönüşe geçene kadar (1347 km) dokunmadım. Örneğin ilk 7-8 yüz kilometre boyunca 5,2 litre olan ortalama 100 kilometrelik otoyolda 5,3'e çıkınca bu aslında o yüz kilometrelik arada elbette 6 ila 8 litre gibi bir tüketim gerçekleştiğini gösteriyor, bir ara (üşenmezsem) hesaplayıp o değerleri de yazarım...

önce notlarım:

1- Çekmece - Seddülbahir (360 km, 90-110 km/s, klima kapalı): 5,1 litre /100 km

(ilk 50 km boyunca sabit 90 km/s süratte ortalama 4,4 litre)

2- Gelibolu (yarımada içinde 140 km, şehir içi koşulları, klima açık): 5,2 litre /100 km

3- Çanakkale-İzmir (310 km, klima son yarısında açık, 90 km/s): 5,2 litre /100 km

4- İzmir - Aydın Otoyolu (100 km, klima hep açık, 120-150 km/s): 5,3 litre / 100 km

5- Bodrum'a vardığımızda toplam 1128 km'lik yolun sonunda 5,4 litre / 100 km

6- Bodrum içinde 219 km yaptıktan sonra 1347 km'de dönüş yoluna çıkarken 5,4 litre / 100 km, klima daima açık

(Bodrum Çıkışında depoyu doldurup göstergeyi sıfırladım)

7- 100 km'lik İzmir otoyolunda klima sürekli açık şekilde 150-180 km/s sürat (hata paysız gerçek hız fabrika verisi olan 170 olmalı), ardından depo 1/4 doluluk seviyesine gelinceye kadar klima yine sürekli açık, sonuç 534 km ve 5,7 lt / 100 km.

8- İstanbul / Ataşehir'e kadar kalan ve malesef not etmeyi unuttuğum yol sonunda (sıfırlamamıştım) gördüğüm ortalama (tem yolu üzerinden 130 km/s, klima açık) 5,9 lt / 100 km.

Toplam yol 1347 + Bodrum - İstanbul Ataşehir(700-750 km olmalı). dönüş yoluna 700 km diyerek hesaplarsak toplam yol 2047 km. ortalama tüketim ilk 1347'de 5,4 litre, dönüşteki 700 km'de de 5,8 litre. Genel ortalamaya da 5,6-5,7 diyelim.

100 km'de 5,7 litreden 2047 km, yuvarlak hesap 117 litre eder: 327 YTL'lik 98 oktan benzin. 2 tam ve bir de 3/4 depo.

Sonuç (Dönüş yolunu net olarak hesapladıktan sonra düzeltilmek üzere):

Toplam yol: 2047 km
Harcanan benzin: 42 litreden 2,75 depo
Klima: 1547 km boyunca açık, geri kalan 500 km'de kapalı
Sürat: genellikle 90-120, otoyollarda 130-180 km/s, Gelibolu ve Bodrum içinde (toplam 359 km) şehir içi sürüş koşulları.

Bu koşularda 42 litrelik depo başına katedilen ortalama yol 744 kilometre, karma tüketim 5,7 litre

Klimasız 90 km/s tüketim (ilk 50 km): 4,4 litre

Bu koşulda bir depoyla (42 lt) erişilebilecek menzil: 954 km.

Malesef sürekli sabit 90 km/s yapabileceğimiz, sollamak, yokuş çıkmak gibi tüketim artırıcı koşulların yaşanmayacağı türden bir yol yok.

Jazz'ıyla henüz uzun yola çıkmamış olanlar varsa şunu söylemek isterim, hiç çekinmeyin, şeker gibi araba. Koltuk rahat, direksiyon rahat, aracın yüksekliği ve görüş açısı çok iyi. Yüklü olmasına rağmen ne sollamalarda ne de yokuşlarda üzdü, bazı sollamalarda üçüncü vitesin yetmediği ve ikinci vitese geçtiğim durumlar oldu haliyle.

Gerek geniş iç hacme yetmesiyle, gerek güçten / akselerasyondan çalmamasıyla, gerek tüketimi minimal derecede artırmasıyla yaz yolculuklarında klimayı çekinmeden açık tutmanızı da tavsiye ederim.

Önemsiz not: Yazının başındaki 29 Temmuz tarihi, tatildeyken bir internet kafede siteye yazacaklarımı unutmamak için not düşmemden ve şimdi de o notu düzenlememden kaynaklanıyor. Doğru tarih 7 Ağustos 2005'tir.

8 yorum:

Adsız dedi ki...

Baris Bey; Yeni bir jazz sahibi olarak bu uzun yol testinizin sonuçları içimi ferahlattı ve jazzi tercih etmis olmama bir kere daha sevindim. Cunku yakit ekonomisini on planda tutan birisi olarak dizel alternatiflerin arasindan cok yonlu bir degerlendirme sonucu jazzi secmistim ve beni en cok dusunduren yakit ekonomisi acisindan yaptigim tercihin ne kadar dogru oldugu ve icime sinecegi idi. Yol tecrubelerinizle bu endiselerim gecti diyebilirim.
Bu arada arabamin kilometresi yaklasik 200 km'yi gosteriyor. bu surecte 95 oktan benzinle ortalama yakit sarfiyati 5,9 olarak gorunuyor. doğru olmadığını bilmeme rağmen sırf denemek icin cok uzun bir iniste, yaklasik 5 km boyunca arabayi bos viteste kullanmama ragmen bu rakam hic degismedi, arabayi ilk 1000 kmde son derece yumusak ve devrinde kullanmaya calisiyorum ama 5,9 rakamina sabitlendi tuketim. Saniyorum araba belli bir km yaptiktan sonra ortalamayi dusurmek ( o anki sarfiyat )/ toplam yol orani sebebiyle zorlasiyor...ayrica tahminimce yakit sarfiyat gostergesi gaza basis ve depodan cikan yakita gore bir enterpolasyon yaparak deger veriyor. Su anda ceyrek depo harcayarak 210 km gitmis gorunuyorum (buna gore toplam 840 km gidebilirim bu ise ortalama 5lt/100km eder ki bu sonuc kafami karistiriyor.) . Aklima hemen su sorular geliyor: 1) Gecenlerde konu alan 95-98 oktanin yakit sarfiyatina etkisi ne mertebede? 2) Yakit sarfiyati gostergesi ne dogrulukta olcum yapiyor? 3 ) yeni bir aracta benim sehir ici yaptigim ortalam sarfiyat dogalmi?
İyi gunler dileklerimle....

Barış Purut dedi ki...

Merhaba Oğuzhan Bey, yeni Jazz'ınızı güle güle kullanın, beni çok mutlu ediyor, umarım sizi de eder. Sizin de iyi kötü her tür tecrübenizi yazmanızı beklerim. Demin okuduğum başka bir yorumunuzda da Jazz almanızda etkim olduğunu öğrendim, çok sevindim...

>1) Gecenlerde konu alan 95-98 oktanin yakit sarfiyatina etkisi ne mertebede?

Oktan farkıyla ilgili üç yazım oldu ve hepsinde de göstergede ne görüyorsam onu aktardım, sadece performans konusunda yazdıklarım kendi varsayımımdır. En net hatırladığım, bu kadar büyük bir fark neden oluyor bilmiyorum ama 90 km sabit hızda 3,9 (98)- 4,6 (95) litre yaktığını gözlemlemiş olmam. Tek etken oktan mıdır bilmiyorum.

95/98 oktan farkı her Jazz sahibinde farklı sonuçlar veriyor. Çoğu kişi aksini iddia etse de performansta marjinal bir artış hissediyorum, ayrıca göstergeye inanmak gerekirse tüketim belirgin bir şekilde düşüyor. Belki bunun başlangıçtan beri 98 oktan kullanmamla ve motorun 7-8 ay süresince bu şekilde açılmış olmasıyla da ilgisi olabilir, bilemiyorum. Siz baştan 95 oktanla başladınızsa bence öyle gidin, Jazz için tavsiye edilen yakıt "95 oktan ve üzeri" şeklinde tanımlanıyor.

Ayrıca ilk 10.000 km boyunca tüketim ortalaması azar azar düşerek sonunda bir sabite oturuyor. Benim bu süreç içinde karma ortalamam şehir içi 1/2 - uzun yolda 1 litre kadar düştü.

>2) Yakit sarfiyati gostergesi ne dogrulukta olcum yapiyor?

Tüketimin nasıl ölçüldüğünü doğru tahmin etmişsiniz, 1000 kilometre 5,0 litre ortalamayla gidip otobanda örneğin 8 litre yakarak 100 km yaptığınızda genel ortalama sadece 5,2'ye çıkacaktır (hesaplamadım, tahmini bir rakamdır)... Uzun yolda şunu yapmaya dikkat ettim. Depoyu doldururken daima pompanın kendiliğinden attığı anda durdum, ışık yandığı anda da 9 litre kaldığının doğru bir bilgi olduğunu varsaydım. Zaten ışık yandığı anda depoyu tekrar doldurduğumda da mutlaka 33 +- yarım litre benzin satın almış oluyordum. Bunu sağlama aldıktan sonra yaptığım tüketim (ve yine göstergeye dayanarak mesafe) ölçümü, göstergedeki ortalama tüketimin bütün bir depoda +- 0,1 litre kadar oynadığına işaret ediyor. her yüz kilometrede 0,1 litrelik bir hata payı kendi tespitim sonuçta, 42 litrede ihmal edilebilir diye düşünüyorum.

>3) yeni bir aracta benim sehir ici yaptigim ortalam sarfiyat dogal mi?

Şehir içinde karma 5,9 litre yepyeni ve motoru henüz açılmamış bir Jazz için doğal, herhangi bir sınıftaki herhangi bir benzinli için de neredeyse imkansız bir değer. 10.000 km içinde bu değerin yarım litre kadar düştüğünü göreceksiniz.

İlk 100 km'de benim ortalamam 6 litreydi, günlüğü başlattığım noktada da yazıyor olması lazım. hatta göstergenin neyi gösterdiğini bilmediğim ilk "metrelerde" 15 litre / 100 km gibi fantastik bir rakam görmüşlüğüm de vardır.

Dün bir Toyota Corolla 1.6'ya bindim, anlık tüketim gösteriyordu, göstergesinde genellikle 8, arada bir 30-40 litre / 100 km'ye varan rakamlar okuyorduk. Genel ortalama gösteriyor olsa şehir içinde 9 - 10 litre gibi bir değer görürdük, manzara o şekildeydi. Jazz'da arabayı 5 kişiyle doldurduğum zamanlarda bile şehir içinde 7 litre görmedim.

Yüzünüzü güldürecek bir hatırlatma daha yapayım. Ekonomik aile arabası diye satılan Altea, şehir içinde 10-11 litre yakıyor. Bir tv programında sınıfının en az tüketen arabalarından diye tanıtılan Golf ve A3, o programda yapılan test sırasında şehir içinde 9-10 litre (bu değerlerin hepsi klimasız) yakıyordu. Jazz'ınızın şehir içinde, geçtim 6'yı, 7 litre bile yakıyor olsa bir benzinli için keyif verici bir değer. Benim şehir içi tüketimim genellikle 5,5 litre civarında. Bu değeri verebilen Kia Picanto ya da Toyota Yaris gibi arabalar olabilir, ancak onlar da Jazz'la karşılaştırılamayacak derecede ufak ve daha güçsüz arabalar. Bu mantıkla baktığımda bence hiç de az yakmıyorlar.

Adsız dedi ki...

Daha önce çeşitli benzin istasyonlarını deneyeceğimi söylemiştim. yaz tatilinde yaklaşık 2500 km. yaptım, egeden başlayıp antalyaya kadar sıralı bir gezi tatili yaptık. Arabam 4000 km de idi ve şimdi 6500 civarında.

Arabada eşim ben ve 2 valiz var ... Klima hep açık. Göstergede gördüğüm değerleri aktarıyorum. Full depolar ile denedim. Bu arada benim Jazz Full CVT.

Shell 95 oktan benzin ile başladım ortalama 5.9 lt. 90-110 arası sakin sürüş.

Sonra Opet 98 oktan ile 7.2 civarı . Burada ortalamanın yüksekliğinin Çeşme otobanında 170 civarı gitmem ile bir ilgisi olabilir :)

Sonra Petrol Ofisi 98 oktan ile gene 7.0 lt civarı. marmaris fethiye antalya yolu civarları

Gene shell bu sefer 98 oktan 6.8 civarı.

Ve dönüş gene shell 98 ile 6.4 lt oldu. Dönüşte hız yolun çoğunda 110-130 arasında, devir 3000 den pek aşağı inmedi.

Barış bey in yakaladığı değerlere göre biraz fazla bunlar. Motorun daha 6500 km de olmasına yada CVT otomatik vitese bağlanabilir, bakalım daha erken, zamanla göreceğiz.

Ama benzinin oktanını (98 de ısrar ediyorum) ve firmayı şimdilik bu şekilde devam ettirmeyi düşünüyorum.

Barış Purut dedi ki...

Hangi aralarda göstergeyi sıfırladığınızı ya da sıfırlayıp sıfırlamadığınızı belirtmemişsiniz.. Otobanda bir kere 7.2'ye çıktıktan sonra sıfırlamadıysanız aslında 5,5 litre yakıyor olsanız bile o değeri görememeniz normal. 7,2'den aşağıya yavaş yavaş inecektir haliyle...

Adsız dedi ki...

Ha evet onu unutmuşum, her fullediğimde göstergeyi sıfırladım. Yani bunlar 1 depoluk veriler.
Onun dışında lastik havalarını vs. yola çıktıktan sonra hiç kontrol etmedim, indiyse belki yakıt tüketimine etkisi olabilir.

Bir de arabanın altından su damlıyorsa benim gibi panik olmayın, muhtemelen klimadan kaynaklanan yoğunlaşmadır :)

Barış Purut dedi ki...

Merhaba Ahmet Bey, hoş bulduk :)
En iyisi ben de yeminimi bozup bir iki ay kesintisiz 95 oktan deneyeyim. Dediğiniz gibi sadece 3000 devirin üzerinde hafif iyileştirme yapıyorsa gerçekten de anlamlı değil, nasılsa 5000'de devir kesiyor.

Bu arada Jazz'ın kullanma kılavuzunu dikkatle bir daha okudum, özetle şu üç bilgi çıkıyor. 1-Kurşunsuz olması şart, 2-Vuruntu yapmaması koşuluyla düşük oktanlı (91'e kadar) kullanılabilir (yeter ki kurşunsuz olsun), 3- Oktanda üst sınır yok, 95 ve üstü ibaresi geçiyor.

Ancak herhangi bir yoruma rastlayamadım, "şunu kullanırsanız şöyle olur" şeklinde.

Amortisör sesleri arka takımdan mı önlerden mi geliyor? Arabanızın yol tutuşunda ya da fren performansında herhangi bir zayıflama var mı?

Geleneksel 1. Jazz buluşması çok iyi olur :) Bir Cumartesi ya da Pazar sabahına denk getiririz herhalde artık.

Adsız dedi ki...

yüksek devirde kullanımda fark yapar mı acaba, bunu da deneyebiliriz belki

Adsız dedi ki...

Eskisehirde OPET'ten 98 oktan ile tam doldurdum. Ilk tikta biraktirdim.
Eskisehir-Mahmudiye-Emirdag-Bolvadin-Cay-Aksehir : 214 km - 4.4 lt/100 km (Klima kapali) Ortalama Hiz: 85-100 km
Aksehir-Bagkonak-Gelendost-Egirdir : 105 km - 4.5 lt/100 km (Klima kapali) Ortalama Hiz: 85-100 km
Egirdir-Isparta-Antalya : 164.3 km - 4.6 lt/100 km (Klima Acik-3 konumunda) Ortalama Hiz: 85-140 km
*Antalya'ya vardigimda depo tam yaridaydi. Bu asagi yukari 21 lt demek olsa 483.3 km'de 4.34 lt/100 km yapiyor. Jazzy'nin verdigi degerlerle asagi yukari ayni tuketime isaret ediyor. Daha once (yaklasik 1.5 ay kadar) Eskisehir-Seyitgazi-Afyon-Sandikli-Isparta-Antalya guzergahi 436 km yolu 21 lt ile tapmistim. O zaman OPET 95 oktan kullaniyordum ve en dusuk 4.8 lt/100 km tuketim gormustum. Bu gidisimde ayni miktar 98 oktanla yaklasik 50 km fazla yol yapmis oldum. Ayrica ozellikle Eskisehir-Aksehir guzergahinda yol duz gibi algilansa da surekli rampa yukari suruyorsunuz. Aksehir-Egirdir arasi bir dag asmaniz gerekiyor. Kisacasi Eskisehir-Aksehir-Egirdir-Antalya guzergahi daha once gittigime gore manzara olarak super ama yol araci daha zorlayici.

Antalya Sehirici+Manavgat+Side+Alanya : 463.8 km - 5.8 lt/100 km (Klima Acik) Ortalama Hiz: 85-100 km
Antalya-Adrasan-Kumluca-Finike-Demre-Kaş : 232 km - 5.8 lt/100 km (Klima Acik) Ortalama Hiz: 85-100 km
*Anayoldan Adrasan'a inmek icin kullanilan yol virajli ve genelde tipik koy yolu. Bence bakir kalmasinin sebei de bu zaten :-)
*Kumluca - Kaş arasi yol virajli ama hem deniz kenarindan gidiyorsunuz hem de yol genisletmesi bittigi icin genis ve cok keyifli bir yol.
Kaş-Kalkan-Fethiye : 258.6 km - 5.8 lt/100 km (Klima Acik) Ortalama Hiz: 85-100 km
*Kaş-Kalkan-Patara yolu cok virajli ve virajli yerlerde inisler ve rampalar oldugu icin dikkatli ve genelde cok dusuk hizlarda gitmem gerekti. Ayrica Kaş-Kalkan-Patara yolunu bir gun arayla 2 kez gectim. Bazi virajli rampalarda araba neredeyse duracak gibi oldu ve 2-3 yerde 1. vitese bile aldim cunku gaz pedalina bastigimda arac tepki vermiyordu.

Fethiye-Cavdir-Burdur-Keciborlu : 246.5 km - 5.8 lt/100 km (Klima Acik) Ortalama Hiz: 85-100 km
Keciborlu-Afyon-Seyitgazi-Eskisehir: 259.2 km 5.1 lt/100 km (Klima Acik) Ortalama Hiz: 85-100 km (Az bir bolumde 120-140 arasi)
Toplam Katedilen Yol: 1943.4 km. Alinan benzin: 330 Ytl. Son: 30 Ytl'lik mecburen 95 Oktan OPET'ten oldu. Buna göre 103.8 lt 98 oktan + 11.07 lt 95 Oktan=114.87 lt ile 1943.4 km yapildi. 5.9 lt/100 km'ye denk dusuyor. Bu degerde yine jazzy'nin gosterdigi degerle hata paylarini kattigimizda asagi yukari ayni geliyor.

Antalyaya gidiste 2 yetiskin ve arka bagaj dolu idi. Antalyadan sonra 3 yetiskin ve arka bagaj tam dolu olarak yola devam ettim. Klima acik durumlari: Baslangicta arac cabuk sogusun diye konum 4'te baslayip daha sonra genellikle 2 ara sirada 3 konumunda calistirdim.

Eskisehire dondukten sonra km'yi sifirlayip kalan 95 oktanla sehiricinde en dusuk 6.4 lt/100 km'yi gordum. Son 1.5 aydir surekli 98 oktan kullaniyordum ve tuketim 5.3 - 5.7 arasi degisiyordu. Arabayi aldiktan sonra ilk yaklasik ilk 4500 km 95 oktanla yapmistim daha sonra Baris Purut'un verilerini gorunce 98 oktan kullanmaya basladim ve su ana kadar 2500 km de 98 oktanla yaptim. Bana gore de tuketim 98 oktanda daha dusuk. Oktan-Performans farki icin ise henuz anlayacak kadar tecrubeli olmadigim icin birsey soyleyemeyecegim.

Duz ve hisssedilemeyecek derecedeki rampalarda aracin hizlanmasinda sorun yok. Hatta dusuk devirde bile hemen toparliyor ama egim belirginlestiginde Devir 3000 uzerinde oldugu muddetce gaz pedalina bastigimda hemen tepki aliyorum fakat ozellikle 2500 ve altinda hizlanma ayni oranda cabuk olmuyor. Belki benim surusumden kaynaklaniyor bilemiyorum. Daha sonraki maillerde tatil yoreleri, pansiyon ve otellerle ilgili de bilgi verebilirim isterseniz. Bu tur bilgileri de paylasirsak tatile cikarken hem nerelere gidilebilecegi konusunda, hem yol durumu hakkinda, hem de otel, pansiyon konusunda bir bilgi birikimimiz olur.
Celal Murat KANDEMIR
2005 Comfort Duz Vites