21 Temmuz 2005

..ve tekrar 98 oktan.

95 oktanla bir hafta geçirdikten ve bu bir hafta boyunca şehir içinde 7 lt / 100 km gibi daha önce hiç görmediğim (ve bir daha da hiç görmeyeceğim) yükseklikte bir ortalamayla hayal kırıklıklığına uğradıktan sonra nihayet dün 40 litre 98 oktan benzin alarak rahatladım (depo 42 litre).

Gün boyunca o kadar dikkatle dinledim ki arabayı, performansta hafif ancak gözardı edilemeyecek bir fark olduğundan adım gibi eminim. Arabaları çok seven 15 yıllık meraklı bir sürücü olarak yanılmadığımı düşünüyorum.

Performans belki en fazla %2-3 oranında etkileniyordur, çok da önemli değil. Esas mutluluk sebebim, 98 oktana geçtikten sonra şehir içi tüketiminin eski güzel günlere dönmüş olması. Jazz'ım, klimalı ve beş yetişkinli uzun bir şehir içi yolculuk boyunca 6-6,5 litre / 100 km civarında yaktı dün. Tüketim, yolcularımı evlerine bırakıp tek başıma kaldığımda hemen 5.5-6 seviyesine, camı açıp klimayı kapatınca da 5-5,5 litreye iniverdi.

Son olarak da eve dönerken TEM yolunda klasik 90 km/s klima kapalı sabit hız testimi yaptım, 4,0 değerini görüp derin bir oh çektim. 3,9 da görürdüm aslında, bu ufak farka da depoda kalan 2 litrelik 95 oktan benzinin laneti diyelim, daha basit ve mantıklı bir seçenek olarak "ayağımın ayarı kaçmış"ı da sunayım.

Daha önce bahsetmiştim, uzmanlar da onaylıyor, araba ilk 5-10 bin km boyunca nasıl kullanılırsa motorunun karakteri o şekilde oturuyor.

Bu mantıkla acaba ilk saniyeden beri, tam 13,000 km'dir 98 oktan benzin kullanmış olmamın da karakterin oluşumunda iyi kötü bir etkisinden bahsedilebilir mi? Motoru 95 oktan
kullanırken açılmış bir arabayla benimki gibi sonradan 95 oktana geçmiş bir araba arasında farklar olabilir mi? Başka bir deyişle, baştan 95 oktanla başlasaydım sorun yaşamayacaktım da şimdi aynı güç ve tüketimi elde etmek için gereksiz yere mi 98 oktan kullanıyorum?

Bu sorular tamamen saçma ve anlamsız da olabilir, yine her türlü görüşe ve uzmanların bilgisine açığım, yorumlarınızı beklerim.

11 yorum:

Barış Purut dedi ki...

Merhaba Ahmet Bey, hep 95 oktan kullanmış bir Jazz sahibi olarak sizin 98 oktan deneyimleriniz de muhakkak çok değerli olacak. Sonuç ne olursa olsun aktarmanızı rica ediyorum, işin aslını anlamamıza yardımcı olacaktır. Belki de aracınız öyle "alışmıştır" ve sizin 98'e geçmenize hiç gerek kalmayacaktır, kim bilir..

Bu siteyi açmadan önce sadece Ekşi Sözlük'te yazarken en az 6 kişi son kararı günlüğümü okuyarak verdiklerini söylemişti. Başta hepsinin de aklında Fiesta'sından Polo'suna, Jazz'la boyut olarak benzer gözüken ancak her bakımdan daha zayıf olan seçenekler vardı.

Ufak ufak Jazzseverler aktiviteleri mi düzenlesek acaba? Bu da bizim neslimizin Kaplumbağa'sı gibi ne de olsa.

Adsız dedi ki...

merhaba,
98 oktanla 95 arasındaki fiyat farkını da dikkate alıyormusunuz bu hesaplamaları yaparken...
yani 98 kullanırken yaptığınız yakıt tasarrufu 98/95 arasındaki fiyat farkı kadarsa...
o zaman çok da fazla birşey ifade etmiyor iki oktan arasında değil mi?
selamlar

Barış Purut dedi ki...

Yalçın Bey, arada fiyat farkı olmasa bile performanstaki fark benim için yeterli. Jazz'ın el kitabında da '95 ve üzerini kullanınız' yazıyor. 98'in zarar vermesi sözkonusu olsa mutlaka kullanımını engelleyecek bir not düşerlerdi.

Adsız dedi ki...

Honda müşteri hizmetlerine bu konu ile ilgili bir mail attim. Cevaben aradıklarında 95 oktan benzin ile 98 oktan benzin arasında performans olarak anlamlı bir fark olmadığını, yakıt sarfiyatı açısından ise %0,5 veya %1'lik bir fark olduğunu, akaryakır firmalarınında kendilerine bu doğrultuda bilgi verdiklerini söylediler. Ben daha yeni bir jazz kullanıcısıyım, şu anda ilk depomdaki yakıtı kullanıyorum, Dolayısıyla barış bey gibi onbin kilometre sonucu elde ettiğim bir tecrübeye göre değil aldığım bilgiye göre konuşuyorum...Bu arada barış bey son kararında etkili olduğunuz kişilerin sayısı 5 gün öncesi itibariyle 7 oldu...:) Karar vermemde tecrübelerinizi bizimle paylaşmanızın ciddi katkısı oldu...Teşekkürler...

Adsız dedi ki...

Benim merak ettigim, 83 HP degerinin 95 oktan benzin mi yoksa 98 oktan benzin icin mi verilmis oldugu. Cunku bir otomobil dergisinde okumustum: Mercedes-Benz'in Brabus tarafindan modifiyeli bir modelinde 98 yerine 100 oktan benzin kullanildigi zaman epeyce bir guc artisi meydana geliyordu.

Aslinda bu kadar genis capli bir arastirma sitesinde oldu olacak bir de dinamometre olcumu yaptirsaniz ne kadar guzel olur! Bunu ozellikle sundan istiyorum: Bahsettiginiz performans verileri 1.3l/83 HP'lik bir otomobil icin kulaga inandirici gelmeyen veriler. 98 oktan benzin kullaniminda gercek gucun 83 HP'nin uzerinde cikacagini tahmin ediyorum.

Barış Purut dedi ki...

Dinamometre ölçümü nerede ve ne kadara yapılır acaba? Ancak ücreti gözden çıkarılabilir seviyedeyse ve çok vakit almıyorsa uğraşabilirim. Aksi halde dünyada yapanlar varsa onların sonuçlarını bulup yayınlamaya çalışırım.

Adsız dedi ki...

Dinamometre olcumu Honda servisinde teknik olarak cok buyuk bir kolaylikla yapilabilir, para olarak cok da tutacagini sanmiyorum. Vakit almaya gelince: Dinamometre testinin cok vakit aldigini sanmiyorum ama Honda servisi calisanlarine niye dinamometre testi yaptirmak istediginizi anlatmaniz sanirim hayli vakit alacaktir:)

Adsız dedi ki...

Bende yeni bir jazz sahibi sayılırım. Aracım 2008 model sport 1339cc cvt şanzuman.Aracıma hep 95 oktanlı benzın alıyorum. Ancak ben jazzın aşırı yakıt tüketiminden dolayı çok rahatsızım hatta aracımı satma noktasına geldim diyebilirim aracı alırken bana ortalama 5.8 lt. 100 km.de yakar dedıler ama masallah araba 8 lerden 10 lardan assağı düsmüyo hatta ilk kalkışlardan aldıgım sarfiyat sonuçları ise 15.8 lt gibi deli rakamlar(sonrasında tabıkı sehırıcı en fazla 8 e kadar iniyo) acaba aracı manuel modda devirli kullanırsam yakıt sarfiyatı azalırmı? ve kaç oktanlı benzin kullanmalıyım? sayın barış purut yardımcı olursanız çok sevinirim teşekkürler.

Barış Purut dedi ki...

Emre Bey, iki deneme yapmanızı rica edeceğim:
1- dur kalk olmayacak boş ve şehirler arası bir yolda 90 km/s'e çıkın; bu hıza tutturup sabitledikten bir süre sonra menzil göstergesini sıfırlayın. En az 2-3 dakika bu şekilde gidin ve sonuçtaki tüketime bakın. Düz ya da otomotik olması fark etmez, çoğu Jazz tabii ki yüke, havaya vs göre biraz değişerek 4-5 litre / 100 km civarı gösterir. Sizinki kaç gösteriyor?

2- Benzininizi tam doldurttuktan sonra aynı göstergeyi yine sıfırlayın ve arabanızın benzin ışığı yanana kadar sürmeye (günlerce, haftalarca) sürmeye devam edin. Uyarı ışığı yandığında 33 litre yakmış olursunuz. 33 litreyle kaç kilometre yapmışsınız ve ortalama kaç lt / 100 km göstermekte?

Bu ikisini uygulayın. Arabanız çok yeniyse yüksek yakması normaldir ama verdiğiniz rakamlar yeni bir Jazz için fazla.

Peki aracınızı nasıl sürüyorsunuz? Senelerdir şu blog dolayısıyla benzer sorular almaktayım ve inanın çok tüketiyor diyenlerin ezici çoğunluğunun zaten her otomobille çok yakacak şekilde devirli, atak, agresif süren ya da yanlış vites kullanan okurlar olduğunu gördüm. Sürüş tarzınızı, genellikle şehir içinde ve dışında hangi hızlarda gittiğinizi, klimayı ne kadar kullandığınızı vs. tarif edebilir misiniz?

Yukarıda anlattığım iki ayrı testi yapmayı ve sonucunu da yine buraya göndermeyi aman unutmayın.

emre coşkunsever dedi ki...

Valla ben jazzı ızmır yolunda denedım benzın bıtmek uzereyken fulledım uzun yolda 100 km.de 5.2 lt. yakıyor.(Şehirlerarası yolda çok iyi bir araç) Ve su an deponun yarılanmasına 2 çubuk kaldı arabam 230 km.de. Şehiriçine gelince bu araba sehırıcınde gercekten cok yakıyor ortalama tuketım 8.7 lt bıze vaadedılen rakam ortalama 5.8 lt. idi. Jazzı satıp cıtroen C4 dızel otomatık vıtes almayı dusunuyorum. O da bır depo mazotla 1100 km. yol yapabılıyo. Depo hacmı 50 lt. Bu sekılde devam ederse jazzı buyuk ıhtımalle satıcam. Çunku bız jazzı sehırıcınde daha cok kullanıyoruz. Olaya baska bır yonden bakıcak olursak arabanın performansına dıyecek hıcbır sozum yok mukemmel bır arac. Gecen gun bır arkadasımı aracıma bındırdım bıraz gezındık bana dedıklerı ayen şu; (Bu sınıftakı bır arabanın boyle bır performans sergılemesı gercekten cok sasırtıcı) dedı ve hakkıda war bence. Arabanın tek rahatsız oldugum yonu daha oncede soyledıgım gıbı sadece sehırıcınde cok yakıyor şimdiden yorumlarınız için çok teşekkür ediyorum sayın Barış Purut.

emre coşkunsever dedi ki...

arabamı kullanıs tarzım yazın klımayı pek acmam hep d modunda gıderım zaten cogu zaman sehırıcınde oldugum ıcın 70 i 80 i gecmem gazada oyle cok dokunmam agresıf surmekten hoslanmıorum hem araba acısından da cok kotu olur zaten...