15 Temmuz 2005

Tüketimde 95 ve 98 oktan farkı

Jazz'ın kullanma kılavuzunda 95 ve üzeri oktanlı kurşunsuz benzin tavsiye ediliyor. Öncelikle şu bilgiyi vermem gerekiyor, 145 hp'lik eski arabamızda 98 oktan kullandığım zaman hava filtresini yenilemişim gibi bir canlanma oluyordu gidişinde.

Bir aralar 98 oktanın sadece performansı yüksek arabalarda işe yarayacağı iddia edildi ancak yabancı kaynaklardan bunun performansla değil, motor teknolojisiyle ilgili olduğuna dair yazılar okudum: otomobilin gelişmiş bir motor işletim sistemi varsa yüksek oktanlı benzin, performans ve tüketim bakımından fayda sağlayabiliyordu. Jazz'daki I-DSI, dünya üzerinde benzini en verimli kullanan motor teknolojilerinden biri.

Rover'ın muhteşem motorunda yüksek oktanın çok faydasını gördüğüm için Jazz'ı aldığımız andan itibaren 98'den şaşmadım. Zaten bu günlük boyunca aktardığım tüm tüketim verileri de 98 oktan için geçerli.

Dün depoyu ilk kez 98 yerine 95 oktan benzinle doldurdum. Ardından arabayı her zamanki gibi kullanmaya başladım. İki günün sonunda 150 km kadar yaptıktan sonra şunu söyleyebilirim, sonuç benim için hayal kırıklığı oldu:

- Arabanın ivmelenmesinde hissedilebilir bir düşüş vardı. Diyelim ki bu psikolojik etki olsun, öyle inanmak istemiş olabilirim elbette.

- Son zamanlarda 90 km sabit süratte klima kapalıyken minimum 3,9 litre yakan arabam, aynı koşullarda 95 oktanla 4,6 litreden aşağı tüketmedi.

- İki günlük şehir içi denemem, arabayı ancak gereksizce zorladığım zamanlarda gördüğüm 6,5'tan bile yüksek bir ortalamayla, tam 7,6 litreyle sonuçlandı.

Kişisel ve umarım bilimselliği de yakalayan tahminim, oktan yüksek olduğunda aynı gücü üretmek için görece daha az benzinin yetiyor olması. Ancak oktandaki %3'lük fark neden tüketimde %15'lik bir sapmaya dönüşür, ya da dönüşebilir mi, en ufak bir fikrim yok.

Belki de arabanın 95 oktanla yavaşladığını düşündüğüm için gaza farketmeden biraz daha fazla basmışımdır. Şu anda düşünemediğim farklı etkenler de olabilir. Yani çok da güvenilir bir ölçüm sayılamaz.

98 oktanın bazı motorlara zarar verebileceği konusunda da görüşler duydum. Ancak zaten spor arabalar gibi yüksek sıkıştırma oranlı ve yanma odasındaki patlamayı diğer arabaların motorlarına göre çok daha hızlı gerçekleştiren I-DSI sisteminin bu kategoriye gireceğinden şüpheliyim. Elbette bu konuda benim şüphe ve tahminlerim değil, uzman görüşü önemlidir. Onu da bir şekilde öğrenip yazacağım, bu arada sizlerden gelecek yorumları da beklerim.

5 yorum:

ruhsenk dedi ki...

arabayı alırken sorduğumda 98 kullanmamı önermişlerdi. ben de 2 ay boyunca 98 kullandım. sonra yahoo daki grupta 95 oktanın da birşey değiştirmediğini okudum ve 95 kullanmaya başladım. Ammaa, sanki bir performans düşüklüğü hissettim. Dediğiniz gibi ben de psikolojik mi acaba diye düşünürken ...

sanki daha fazla yaktığını da farkediyor gibiyim şimdi 95 ile. hafta sonu istanbula full depo gittim geldim, sayacı benzin alınca sıfırlamıştım. neyse benzin lambası yanınca km ye bir baktım ne göreyim 380 km. civarı. bu hesapla benzini içmiş oldu bu. göstergedeki ort. tüketim de 7.0 idi. ama hesapla daha fazla olduğu çıkıyor.

benzinciden de benzinlikten de kıllandım, kendimden de acaba hatırlamadığım bir zamanda sıfırladım mı şeklinde düşünüyorum. bp den almıştım benzini. denemek için bu sefer shell den fulledim 95 oktan. şimdi denemedeyim. ortaya çıkacak bakalım bitmesini bekliyorum benzinin :)

yalnız işte bu performans olayı da önemli, olmazsa 98 e dönerim varsın 100.000 tl pahalı olsun ...

Celal Murat KANDEMİR dedi ki...

Arabayı aldığımda 95 oktan kullanmamı söylemişlerdi. O yüzden 2 aydır 95 oktan kullanıyordum. Bu sürede 4250 km yaptım. Şehiriçi 6.3 şehir dışı 4.8’in altında değer görmemiştim. Geçen hafta opette 95 oktan pompası arızalı olduğundan 98 oktan aldım. Ve şehriçi 5.4’e düştü. Düşük devirde de rahat hızlanma ve vuruntu olmadığını gördüm. 98 oktan performans artışı sağlamıyor fakat motor ömrünü uzatma ve son bir haftada gördüğüm yakıt tüketiminde azalma sağlıyor. Internette yaptığım araştırmada kimi siteler 98 oktanın performanslı arabalarda kullanılması gerektiği 2000 motor üzerinde sonuç verdiği söylenmiş. Bazı teknik bilgide veren sitelerde ise önemli olanın sıkıştırma oranının yüksek olması gerektiğini söylüyor. 2000 motor megane ve civic modellerinde 10.75:1 lik sıkıştırma oranı olmasına karşın 98 oktan öneriyor. Jazzın sıkıştırma oranı 10.8:1. Zaten hem depo kapağında min 95 oktan hemde Türkçe ve İngilizce kullanım klavuzunda 92 oktan ve üzeri yakıt kullanımı tavsiye ediliyor. Sizin tecrübeleriniz ve yakıt tüketimniz göz önüne alındığında (ki benim son bir haftada yaşadığımda sizi doğrular nitelikte) 98 oktana devam etmeyi düşünüyorum. Eğer bu yakıt tüketimi düşüşü gerçekten 98 oktandan kaynaklanıyorsa yakıt pahalı olması bile düşük tüketimle avantajlı hale geliyor. 98 oktanla çalışacak şekilde tasarlanmış motorlarda 98 oktan kullanımı ise yine motor için zarar değil fayda sağlıyor diye düşünüyorum.

uykusuz dedi ki...

Gerisine değilde şehir d. 3,9 litre yakıt tüketmeni beni baya kıskandırdı. Bende getz 1.4 benzinli var. 3,97u görünce acaba kullandığınız araba dizel mi diye bir düşünür oldum sonra bu oktan sayısının benzinle ilintili olduğu kesinleşince hayretimi gizleyemedim. Ben daha 1100 km deyim. şehir dışı 6.3 şehir içi 7.6 rakamındayım.

98 oktan konusunu bir araştırayım bakalım.

Bu arada çok güzel bir site yapmışsınız ellerinize sağlık. Google sayesinde ulaştım siteye. Bir kaç defa daha gelmiştim.

Barış Purut dedi ki...

çok teşekkürler 'uykusuz', yorumlarınızı yine beklerim...

gökçe aydın dedi ki...

İlginç. Tabii motorlar tamamıyla farklı ama bizim yeni satın aldığımız Honda Civic 1.6 125 HP VTEC otomobil için bayiiden kesinlikle 98 oktanı denemememiz, en baştan 95 ile başlamammız 98'in aşırı yüksek tüketime yol açacağı söylendi.