10 Mayıs 2006

Hibrid Jazz ve CR-V onaylandı

Honda'nın motor teknolojisi açısından çok başarılı ancak tartışmalı tasarımı ve iki kişilik yetersiz kabini yüzünden az satılan hibrid arabası Insight'ının yerini Jazz alacak. Hibrid Jazz, Toyota'nın çok satan başarılı melezi Prius'un karşısına ciddi bir rakip olarak çıkacak. Ayrıca CR-V de melez motora kavuşacak.

Insight'ın 3 silindirli I-DSI ve elektrikli motorlu IMA ünitesi, Jazz'da aynen ya da güçlendirilerek kullanılacak. Fiyatlar söylentilerdekinden daha yüksek: Melez otomobillerin çok tutulduğu ABD'de Hibrid Jazz 15-17 bin dolar arasında satılacak, ancak bu haliyle de yine dünyanın en ucuz hibrid otomobili olacak. Toyota Prius'un fiyatı 21.000 dolardan başlıyor. ABD dışında satılıp satılmayacağıysa henüz belli değil.

Notlar, yorumlar:

1- Insight'ın karma tüketimininin 3,5 lt / 100 km olduğunu hatırlatayım.

2- Hibrid Jazz'ın enerji depolamasına regenerative braking denilen ve fren sırasındaki sürtünmeden de elektrik üreten sistem de destek olacak.

3- IMA gibi sistemlerin en önemli özelliği, asla "fişe takılmaması" ve otomobilin kendi elektriğini üretip depolaması.

4- Hibridlerin bir başka güzelliği, elektrik motorlarının temel prensibi: yani maksimum torklarını çalıştıkları andan itibaren her devirde sunabilmeleri. Bütün torkunu bir anda üreten yardımcı motor acil hızlanma durumunda faydalı oluyor.

5-
IMA sisteminde Li-ion yerine aslında daha eski bir teknoloji olan Ni-MH piller kullanılıyor. Abartılı fiyatları ve nikellere göre çok daha kısa ömürlü oluşları Lityum - İyon pilleri anlamsız kılıyor. Aksi halde düşük tüketimden kazandığınızı her servise gidişte yeni pillere harcamak gibi bir durum doğabiliyor.

6- Bu arabalar Türkiye'ye gelirse diye diye şimdiden uyarayım: eğer klima otomatikteyse IMA asla benzinli motoru kapatıp elektrik moduna geçmiyor. Araba yine iki motoru bir arada çalıştırıp dünyadaki diğer otomobillerin hepsinden daha düşük tüketiyor ancak sıfır tüketim demek olan sadece elektrikle gidişi gerçekleştiremiyor. Durum Prius, Insight ve IMA Civic'te böyle, Jazz ve CR-V'de de herhalde değişmeyecektir.

7- 1.0 motorlu Hibrid Jazz eğer getirilirse Türkiye'de 30-35 bin YTL arası bir etiketle satılabilir diye tahmin ediyorum.

8- Hibrid 1.4 Civic'in ülkemize geleceği haberine çok sevinmiştim ancak devletimiz "Çevreyi kirletmesin, benzini koklayarak gitsin" diye yapılan bu aracı 1.8 vergilendirmesine sokarak fiyatının 53 bin YTL olmasını sağladı! Peki nasıl? "Elektrik motoru da 1400'e ek olarak 400'lük bir benzinli motor kadar güç üretiyor"muş! Dünyanın geri kalan ülkelerinde çevre temizliğine ve ekonomiye katkı olsun diye en düşük vergi dilimine sokulan ve hatta bazı ülkelerde kimi vergilerden muaf tutulan hibridleri de başarıyla anlamsız kıldılar. O fiyata Mazda 6 ya da Accord gibi arabalara ulaşabilecek biri niye Civic alsın? Sınıfına göre 20 bin YTL pahalı olan bir araç kendini ne kadar zamanda amorti eder? 53 bin YTL'den ucuza satılan dizellerden almak daha mantıklı değil mi? Otomobil almaya ayıracak 53 bin YTL'si olsa hibrid araba alacak bir ben varım gibi geliyor. Umarım Civic Hibrid çok tutulur da gerisi gelir.

9- Honda'nın bu çarpıcı hamlesi üzerine Toyota'nın da hibrid teknolojiyi kitlelere ulaştırmak için Yaris'i seçeceğini tahmin ediyorum: Hibrid Jazz ve Yaris ikilisi çok satsın, yeni bir pazar oluşsun ve diğer firmalar da bu pazara girsinler. Tahmin etmenin de dışında, çok istiyorum. 10 sene içinde Hibridlerin iş araçlarından spor arabalara kadar yaygınlaşmasını ve dünyayı sarmasını diliyorum!

7 yorum:

Oğuzhan İMAMOĞLU dedi ki...

Sanıyorum, fordun Türkiye temsilcisiydi, dizel arçlarla ilgili bir soruya, geleceğin hibrid modellerde olacağını, dizelin doyuma ulaştığını söylemişti. Hibrid araçları bekleyenlerin listesine benide ekleyebilirsin Barış...:)

örümcekadam2 dedi ki...

vergi konusunda hükümetimizdeki ilgili birimleri inceden tebrik ediyorum, buradan göremeyecekleri biryerden hepsine selam gönderiyorum, zeka testine girmeleri gerektiğine inanıyorum.

Adsız dedi ki...

Sevgili Barış
Hybrid otomobilleri 3-4 yıldır izliyorum.İlk tanıdığım,(otomobil dergileri ve televizyondan) Prius idi ve onun Türkiye'ye gelmesini bekliyordum.Eski bir Honda'cı olarak özellikle de Jazz'in hybridinin geliyor olması beni çok mutlu etti.
Geleceğin arabaları bunlar.Bu hükümet bunu anlamakta zorlanabilir.Ama gelecek hükümetlerin bu gerçeği farkedip çevre,cep ve ulusal hazine dostu olan bu aletlerin yaygınlaşmasına köstek yerine destek olacaklarına eminim.
Sevgi ve saygı ile.

Yalcin dedi ki...

Zaten cevre bakani da gecenlerde cevreye onem vermemenin ozru olarak biz henuz kalkinmamis bir ulkeyiz diyordu. Kendisi sanki cevre degil kalkinma bakani. Cevreyi korumaktan sorumlu bakan boyle konusursa gerisini biz dusunelim. Cevre dostu araclara artik vergi indirimi getirilmeli, cunku dunyamiz geri donulmez bir noktaya dogru gidiyor maalesef. Bugun Tibetlerdeki karlarin hizla erimeye basladigini ve ileride Asyanin koca bir col olacagi haberini duydum.

cemyarar dedi ki...

Basit düşünürsek: Bir otomobil firması düşük yakıt tüketen bir otomobil üretiyor ve bunu makul bir fiyata tüketicilere sunuyor. Halkçı bir hükümetten beklenen de, hem çevre hem tüketici dostu bu tip bir aracı yaygınlaştırmak ya da en azından alınmasını imkansızlaştırmamaktır. Fakat, devletin vergi politikası teknik bir konu olmaktan ziyade tamamıyla siyasal bir konudur. Hybrid bir aracın yüksek vergilendirmesinde yatan siyasallık nedir diye sorarsak,siyasal olanın ekonomi, hukuk ve sosyolojiyi de kapsayan çok boyutlu bir olgu olduğunu belirtmek gerekir. Uzun lafın kısası, çevre ve tüketici dostu dostu, dolayısıyla düşük vergi olmalı diye bir iyimserliğe düşmenin anlamı yok. Siyasalın inşa olduğu sınıfsal ilişkiler değişmediği sürece devletin vergi politikası da değişmez.

Adsız dedi ki...

Barış bey hibritler keşke çözüm olsa. Aküler üretilirken harcanan endüstriyel enerji, kullanılmış akülerin geri dönüşüme gönderil(e)meyecek kısmının çevreye verdiği hasar(özellikle Türkiye gibi geri kalmış ülkelerde), ve ömrünün sonunda 8-10bin TL gibi fiyatlar ödeyerek yenilenmesi gibi sorunlar bulunuyor. Bu bağlamda hibritlerin tamamen faydasız olduğunu iddia edenlere katılmamakla birlikte onlara kızamıyorum, çünkü saydığım nedenlerden dolayı haklılık payları var. Kullanılmış fren hidroliğinin çöpe, motor yağının çukura ya da yol kenarına döküldüğü bir ülkedeyiz. Ben iki yıldır kullandığım kalem pilleri alıp geri dönüşüme göndermeye razı olan satıcı bulup veremedim ve hala biriktiriyorum. Düşünün artık.
Muhalefet diye adım çıkacak :) ama gerçekler acı. Buranın gerçekleri daha acı. Üzgünüm.
Selim Tokgöz

Barış Purut dedi ki...

İlgi ve yorumlarınız için hepinize çok teşekkürler. Farklı bir bakış açısını hatırlatan Selim Tokgöz'e de ayrıca saygılar.. Hibridlerde Akü/Pil (tek bir akü yerine yüzlerce ufak pil kullanılıyormuş) geri dönüşüm konularıyla ilgili bazı kaynaklar buldum, adreslerini veriyorum:

http://carpoint.ninemsn.com.au/car-news/DesktopDefault.aspx?tabID=500648&ArticleID=5487&R=ce5487

bu sayfada diyor ki, yeni yeni hibrid araba kullanmaya başlayanlar en fazla sekiz sene içinde pillerin ömrü tükendiğinde 7000 dolar masrafa girmek durumundalarmış. Bu süre sıcak iklimlerde daha da kısalabiliyormuş. Toyota Amerika bu konuda şöyle açıklama yapmış: "Zaten bir arabanın ekonomik ömrü de 8-10 sene. Bütün ABD'de bile sadece bir adet yedek pil bulunduruyoruz."

Ayrıca şöyle enteresan bir bilgi de var, gerçi Amerika'da benzinin bize göre ne kadar abartılı ucuz olduğunu da unutmamalı: Corolla'yla Prius karşılaştırıldığında Prius'un ekstra fiyatını amorti etmesi için 15 sene geçmesi gerekiyormuş!

Şöyle linkler de var:
http://www.msnbc.msn.com/id/11812910/
burada şimdiye kadar aynı aküyle 500.000 km yapmış Prius'lar olduğundan bahsediliyor.

http://www.hybridcars.com/faq.html sayfasındaki bilgilere göre Honda ve Toyota pilleri geri dönüşümden kendileri geçiriyormuş, getirilen her pil takımı için de 200 dolar ödül veriyorlarmış. Prius'un piyasaya çıktığı günden bu yana 6 senedir tek bir arabada dahi pil değişimi yapılmamış - ama illa ki ömürleri bir noktada bitecek.

Bunlara ek olarak, kullanılmış pilleri çöpe kesinlikle atmamak bizim de ailece çok dikkat ettiğimiz bir konu. http://www.tap.org.tr/ adresinde bu konuyla ilgili önemli bilgiler var. Ayrıca İstanbul'daki Carrefour'larda pil çöpleri bulunuyor. Pilleri biriktirip ya kimi apartmanlarda bulunan TAP kutularına ya da Carrefour'daki özel çöpe atıyoruz.


Hibridlerdeki yüksek pil değişim ücreti ve çevrenin kirletilmesi konusuna geri dönecek olursak, eğer 8-10 sene dayanacaksa ve Türkiye'yi kurşun çöplüğüne çevirmemek için gerekli tesisleri kurmuşlarsa dert etmem, o arabayı alırım. - Ancak o arabanın ikinci el satışı bu sebepten dolayı çok zor olabilir. Daha ileride yaygınlaşacak hHidrojen yakıt hücreli araçlar için de benzer tartışmalar var: aracın kendisi çevreyi hiç kirletmiyor ve tek atığı su buharı fakat yakıt hücresinin imalatı gayet çevreyi kirleten bir süreç... Yine de şu anda benzinli ve dizellerin dünyayı inanılmaz derecede kirletmesiyle karşılaştırılamaz gibi geliyor bana.