28 Haziran 2005

Doğru arabayı yanlış tanıtmak

Jazz sadece Türk tüketicisinin doğru anlamadığı değil, denk geldiğim Honda yetkili satıcıları tarafından da doğru anlatılamayan bir araba. Getz, Corsa, 206 ve Fiesta (ve hatta Fiesta'nın irileştirilmişi olmasına rağmen Jazz'a hala rakip olamayan Fusion) gibi arabalarla karşılaştırılıyor, bu arabalara alternatif olarak sunuluyor. Bence yanlış ya da en azından eksik bir pazarlama taktiği.

Jazz fiyat olarak bu küçük sınıf arabalarla bir üst kompakt sınıf hatchback'lerin (
Golf, Astra, Mazda 3, Peugeot 307, Focus) tam arasında kalıyor. Ancak bu iki sınıftan da daha geniş iç mekan, daha büyük bagaj, çoğuyla aynı ve bazılarından iyi performans, hepsinden daha yeni ve yüksek teknoloji ve hepsinden de daha düşük tüketim sağlıyor. Güvenlik olarak küçük ve kompakt sınıfın bütün modellerinin en önde gidenleri arasında. Dahası, elbette bunu ihtiyaçlarınız belirler ama çok iyi bir araba olan Honda Civic'e bile tercih edilebilecek bir model. (örneğin biz öyle yaptık).

Hal böyleyken Honda yetkili satıcılarının sadece (daha ucuz araba almak üzere hareket eden) Corsa ya da Getz müşterisini tavlamaya çalışmaları değil, daha pahalı olan ancak eşit ya da daha az özellik sunan üst sınıf modellerinin müşterilerini de hedeflemesi gerekir.

Bazıları da şekil ve boyut olarak eşit gibi duran Opel Meriva'yla aynı tür olarak görüyor ancak Jazz, Meriva'dan çok daha kullanışlı, ferah ve tutumlu bir araba, Meriva'da ve benzerlerinde jazz'daki devrimci çözümlerin hiç biri yok.

Kendim araştırana kadar Jazz'ı ben de küçük arabalarla karşılaştırıyordum ve dış görünüşünden pek bir şey anlamıyordum. Honda yetkili satıcısıyla konuşmamın sonucunda bile henüz özelliklerini anlamamıştım. Sadece ufak olduğu için park sorunu olmayacağını, optitronik göstergesinin çok güzel parladığını, direksiyonun deri olduğunu vs. anlatıyorlardı.

Bence bunlar, bir arabaya 25-30 milyar ödemeye hazırlanan genç ve ilgili bir müşteriye verilebilecek en saçma bilgiler. Bu arabayı yabancı otomobil yorumcularının algıladığı şekliyle, yani kendi sınıfını yarattığı gerçeğiyle değerlendirmek gerekir. Bu yaratılan ara sınıfa son 2-3 senede dahil olmaya çalışan çok sayıda otomobil var. Aralarında en iyisi de bence jazz'ın tam anlamıyla klonu olan Mitsubishi Colt, ancak Colt, Jazz kadar kullanışlı koltuklar ve geniş bagaj hacmi sağlayamıyor. Colt'un en güzel yönü, Jazz'da nedense Türkiye'ye getirilmeyen diğer motor seçeneklerinin hepsinin (1.1-1.3-1.5) sunulması ve bu motorların Mercedes'le işbirliği sonucu yapılmış olması. Renault'nun Modus'unun da, bagaj boyutu olarak yine çok geride kalmış olsa da bu adı konmamış yeni ara sınıfın çok satan üyelerinden olacağı şimdiden belli, bu sınıfta 5 yıldız alan ilk model olması zaten çok önemli. Yine de kişisel düşüncem, 2007'de çıkacağı söylenen 2. nesil Jazz'a kadar çıkacak hiç bir yeni modelin şimdiki Jazz'ı alt edemeyeceği.

Bazıları bu yazacağıma kızacaktır ama bence Jazz, Honda'nın en başarılı iki modelinden biri (diğerini Accord olarak görüyorum). İçi ve dışı çok eski yüzlü kalan Civic, HR-V ve CR-V'nin çok büyük iyileştirmelere ihtiyaç duyduğunu düşünüyorum. Honda da bunu elbette benden çok daha iyi düşünmüş olmalı ki, Civic'i fazla zaman kaybetmeden, 2006'da ve gerçek anlamda yeniliyor.

(24.11.2005 tarihli ek: Zamanında Honda'nın en iyisi olduğunu iddia ettiğim Jazz'ın artık Dünyanın en iyilerinden biri olduğunu gösteren çok sayıda ünvanı var, bazılarını da zaten haber yaptım: Top Gear, Synovate ve JD Survey yanılıyor olamaz.)


İsterdim ki Jazz'ın 1.5 110 hp vtec motor seçeneği de Türkiye'ye getirilsin, ucuz ve alternatif bir sportif araba alma imkanı doğsun.

1 yorum:

Serdar Öner dedi ki...

Kesinlikle katılıyorum. Jazz tamamen kendine has bir otomobil ve bir benzeri yok. Colt da hiçbir şekilde Jazz'a rakip olmaz bence. Özellikle Mercedes ve Mitsubishi tarafından birlikte geliştirilmesi, işi daha da kötü duruma getiriyor. Mercedes, son dönemde son derece kötü üretim ve güvenilirliğe sahip ve bu açıdan Honda'ya, hele hele Jazz'a yaklaşabileceğini hiç zannetmiyorum.