28 Haziran 2005

Özetle, "Eğitim şart!"

Arabanın yol tutuşunun ne kadar iyi olduğunu ve direksiyonunun ne kadar çabuk tepki verdiğini gösteren önemli bir olay daha yaşadım.

TEM yolunda sol şeritteyim, hızım 120, orta şeritte tahminen 60-70'le yol alan ve 1-2 araç mesafesi önümde bulunan bir minibüs aniden üzerime doğru gelmeye başladı. Önü boştu. Şerit değiştirmeye çalışmadığını, dalgınlıkla sola doğru kaydığını zannediyorum.

Şerit değiştirmeyip sadece frenlersem ya minibüsün sol arkasına ya da bariyerlere çarpacak, muhtemelen ikisi arasında sıkışacaktım. Frene basıp sağa kaçarsam minibüs ağır hareket ettiği ve halen hem orta hem de sol şeritleri işgal ettiği için muhtemelen yine çarpacaktım. Geriye kalan tek yol direksiyonu hızı hiç kesmeden sağa kırmaktı. Ancak arabanın yol tutuşu zayıf ya da direksiyonu tepkisizse bu hareket aracın kontrolden çıkmasıyla (ve milyon türlü kazayla)sonuçlanır.

Böyle anlarda doğru çözüm, (ayıptır söylemesi) tecrübeli şoförlerin gözünde bir koridor gibi beliriyor, sanki başka bir yol yokmuş gibi. Ben de üzerime doğru gelen ve iki şeridi işgal eden minibüsü farkettiğim anda hızımı hiç kesmeden direksiyonu sağa kırdım. Minibüsün sağ arkasına ancak çarpmayacak kadar saptım (maksat lateral akselerasyonu düşük tutmak).

Araba savrulmadı, sallanmadı, 8 metre gibi bir mesafe içinde 1.5 şerit değiştirip yoluna devam etti.

Bu manevrayı aynı koşullarda örneğin bir Peugeot 206, Hyundai Getz, Opel Corsa ya da Renault Clio'da yapmak istemezsiniz, zaten bu arabalardan birinde olsam bariyerlere sürtünerek durmayı denerdim. Ancak orta sınıf arabaların Astra, yeni Focus ya da Mazda 3 gibi yol tutuşu güvenilir olanlarında cesaret edebilirsiniz. Böyle bir durumda kalmasaydım ben de hayatta denemeye kalkışmazdım.

Sözüm Jazz sahibi okurlara: bu tür yorumlarıma dayanıp "Nasıl olsa durur, kaymaz, virajı alır, bir şey olmaz" türü düşüncelerle Jazz'ınızı hızlı sürmeye, cengaverleşmeye asla kalkmayın. Hızlı bir araba almak isteseydiniz Jazz almazdınız. Bu bir aile arabası. Az benzin tüketmesi için tasarlanmış. Arabanın yapabildiğini söylediğim uç şeyleri uygulamak için ileri sürüş tekniklerine hakim olmanız, yolla, fizik kurallarıyla, trafikle dalga geçmemeniz, otomobille ilgili her şeyi çok ciddiye almanız gerektiğini unutmayın. Aynı pozisyonda kalıp da "bu arkadaş bu durumdan kurtulmuş, ben de yaparım" diye direksiyonu kırarsanız (hangi açı, hangi ivme, hangi zemin...) muhtemelen ölürsünüz. Altınızdaki araba Lotus Elise ya da Ferrari F50 bile olsa araba ancak ve ancak sizin hakimiyetiniz kadar cevap verecektir.

Hatta bütün ehliyet sahibi arkadaşlara tavsiyem en kısa zamanda Skid Car'la ileri sürüş teknikleri öğreten bir kursa yazılmaları. Örneğin Renault'nun sıfır Renault alanlara ücretsiz Skid Car eğitim verdiğini gazete ilanlarında görüyorum, belki isteyene paralı eğitim de veriyorlardır. Günlük sürüş koşullarında karşılaşılan sayısız olayın bu ve benzeri eğitimleri şart kıldığını düşünüyorum.

Hiç yorum yok: